Saturday, February 20, 2010

RONDA-RONDA KOTA RAYA

Hari ini aku ke Gombak untuk menziarahi seorang kakak angkat yang sudah setahun tidak berjumpa... Kak Zainab yang cukup ramah dan mesera... Kami berkunjung di farmasi tempat dia berkerja yang terletak di Medan Idaman. Aku datang ke sini bukan saja-saja... Sebab aku teringat minggu lepas sebelum aku balik kg, dia suruh datang ke tempatnya untuk mengambil kain yang nak ditempahnya... Kak Zainab orangnya pemurah hati, tiap kali aku datang ke sini ada je buah tangan yang diberinya... Anak-anak aku apa lagi suka sangatlah dapat duit darinya... Aku kenal dengan kak Zainab masa aku belum ada anak lagi...Kak Zainab ada anak 4 semuanya masuk Universiti... pandai dia didik anak... Kak Zainab ni anak mami kawin jawa... Tu anak dia lawa-lawa belaka... Aku memang senang dengan dia...


Dah alang-alang ke Gombak, aku singgah di gerai Nasi Ayam Mencongkam yang aku pernah cerita-cerita di entri auntie MM dulu... Tapi hari ni aku rasa sedikit kecewa kerana aku datang dengan segunung harapan nak menghirup supnya yang mencongkam itu tetapi tidak mencongkam lagi dah... Tak tahu kenapa rasa dia tak sama sebelum-sebelum ini... Bukan aku nak tutup periuk nasi orang tapi itulah yang sejujurnya aku katakan, memang dah tak mencongkam lagi... Bila aku perhati pekerja-pekerjanya baru aku perasan yang orang pakar masaknya dah tak ada. Bukan tak ada di bumi ini lagi, tapi dah jadi bos besar rasanya kot... Memang rasanya lain sangat... Tapi yang aku hairan tu, ramai juga pengunjungya...

Makan sudah, minum pun sudah... Aku terus menyusuri jalan-jalan kenangan semasa aku masik singel dulu... Dah banyak berubah di Setapak ni.... Setapak adalah tempat mula-mula aku menjejakkan kakiku di kota ini... Kira-kira 15tahun yang lalu. Banyak nostalgia kawasan ini... Akhirnya aku sampai di Jalan TAR, singgah sekejap nak beli kain meter untuk baju melayu sekolah Syahir... Hari tu salah jahit.. Cikgu dia suruh buat teluk belanga aku buat cekak musang pulak... Nak pakai Maulud Nabi nanti... Sempat singgah di kedai Bunga Reben... Nak beli manik dan tali benang dia... Mak oi! Mahalnya rm10 sikitnya... tali benang saja tu.... Anak dara akulah sibuk sangat nak meniaga gelang kristel... Sambil tu aku cuci mata tengok orang buat bunga telur. Tu macam kat gambar tu... Cantik juga, tak susah nak buat rupanya... Masa je tak ada nak buat semua tu.. Nak tunggu am dan mira kawin entah bila.... Bolehlah aku melembutkan tanggan aku yang keras ni dengan benda-benda yang keratif ni..

Kain di Nagoya memang cantik-cantik.... Tapi kalau aku beli, sempat ke aku nak menjahitnya...? Baju custemor kat rumah tu pun belum sempat aku nak jahit lagi.... Semenjak balik kampung ni datang pulak penyakit MALAS tu.... Entah bila nak rajin balik ni.... Bila poket dah kering baru rajin agaknya.. Akhirnya aku dah penat ronda-ronda kota raya terus balik... Sempat lagi singgah minum cendol kat Taman Segar Perdana... Srup.... Srup..... Segarnya.... Sesegar Taman Segar... Tengah minum-minum teringat Uncle Mat Som yang di entrinya cerita pasal cendol wakaf pulak.... Tapi cendol kat sini lain pulak... Tuan gerai cendol kat sini macam marah je kalau siapa yang dah siap minum duduk lama-lama lagi di gerainya.... Takut pulak aku nak minum... Selalunya aku beli bungkus je... Hari ni D.R ajak minum kat situlah pulak... Layan jelah...

4 comments:

Miss Mirror a.k.a Sam said...

pwewittt...ank2 ko ke yg nk buat gelang tu? Rajinnyaaa....bagus le kecik2 dh ada semangat berniaga.

Teman Setia Anis said...

Yalah Makcik MM... Kalau aku yang buatnya mana ada masanya... Aku cuma jadi mentornya je... Tak sangka pulak ada juga yang mewarisi aku ya.... Dulu rajin juga aku buat gelang kristel ni, mengenangkan mahal sangat barangnya aku lupakan niat aku tu... Anak-anak aku buat permulaan ni pakai manik yg akan-akan kristel je... Kalau batu kristel tu sebiji je cecah rm 1.00... Kalau dah satu lilit tangan tu dah cecah rm75... Patutlah ada org jual sampai beratus2 ringgit... Kira berapa banyak batu kristel yg dia pakai...

Mama Miraki said...

standard tu...tailor selalu tak ada masa @ tak siapkan nak jahit baju sendiri kan..hehehehehhe..

Teman Setia Anis said...

Yalah... Kadang2 tu teringin gak nak pakai baju berlabuci ala-ala mak datin gitu... Tapi tak sempatlah nak membuatnya... Tengok baju org lawa2 bukan main, last baju sendiri lebih kurang je jahitnya...