Saturday, January 17, 2015

Sedapnya klu ada pecal time panas2 ni...

Tiba2 teringin plk nak makan pecal time2 ni..  Klu di kg Johor biasanya buatan dari air tangan nenek pasti sedap..







Gambar di atas ni sewaktu blk dari kg dulu...  Dapatlah kuah dari air tgn org kg..  Memang sedap sgt2... Air tgn org jawa klu buat kuah pecal ke...  Kuah kacang ke...  Memang meletop...

Cuba juga buat sendiri..  Tapi x sesedap dlm gambar ni..  Nampak sgtlah teman ni tak begitu menguasi menu2 jawa.. hiii..
Rakan2 di sini klu ada resepi pecal tersedap dan ter... ter...  ter liur bila teman tengok...  Kongsi2lah dgn teman ni ya..


Thursday, January 15, 2015

REUNION SKTS 1981~1986. SETELAH 28THN TIDAK BERJUMPA..


Setelah sekian lama tidak bersua..  Dgn izin Allah..  Terpatrilah kenangan terindah antara Teman dan rakan2 seperjuangan Teman sewaktu di sekolah rendah dahulu... 28thn telah berlalu.. Tanggal 27hb Desember 2014..  Bagaikan dlm mimpi pertemuan kami di Hotel PineTree Batu Pahat Johor. Wlu sekejap cuma tetapi sgt membawa kesan yg mendalam pertemuan ini..  Rasa sebak,  gembira dan bercampur baur...  Terima kasih Allah kerana meminjamkan Teman saat2 dpt bertemu kembali dengan sahabat2 lama Teman di usia Teman 40thn ini..  Syukur sahabat2 Teman semuanya sihat2 dan diberikan umur yg panjang dan dpt berjumpa kembali dlm suasana yg penuh membahagiakan...






Terkejut sekejap bila Teman di anugerahkan Dj Paling Ceria oleh AJK  SKTS 1981~1986~2014..  Siapa x suka..  Alahai rezeki badan...




Kenangan terindah Teman semasa Teman darjah 6 waktu ini..  Dlm teater Putri Pucuk Ubi..  Sgt lucu waktu itu..  Teman memegang watak sebagai Tok Bomoh Istana...



Inilah foto kenangan yg Teman ada sewaktu darjah 3.  Waktu ni Teman jadi ketua kelas..  Nampak x Teman yg duduk sebelah cikgu hensom tu..




Bersama2 mantan guru kelas ku sewaktu darjah 6.  Bonda Sarah yg sentiasa awet muda dari dulu sehingga sekarang..




Bersama2 sahabat2 seperjuangan dan sepermainan suatu ketika dulu..


Antara ahli2 yg dpt hadir diperjumpaan itu..


Samilah,  Maslinda,  Bonda Sarah,  Teman, Murni,  Faizah dan Latifah..



Sebelum majlis bermula...  Bergurau senda dgn sahabat2 lama Teman..  Indah sungguh saat2 ini..  

Terima kasih kepada AJK SKTS 1981~1986~2014 kerana mengaturkan pertemuan yg begitu sempurna..  Sahabat untuk selamanya...  Moga dpt bertemu kembali dilain masa... 



Saturday, November 30, 2013

Bisnes baru yg teman buat sekarang.. Roti Canai Segera 3S. ( FROZEN)


Assalamualaikum semua...  Lama teman x meng up date blog teman ni...  Entahlah semenjak 2 menjak ni rasa mcm sibuk jea dunia teman ni...  Jadi di  mlm yg nak dikata sepi ni x juga, sebabnya...  Sesekali terdengar kapal terbang lalu dan bunyi kereta yg sentiasa lalu dan lalang di sekitar perumahan teman ni...  Cuba juga teman nak meluangkan masa nak bercerita tentang cerita kehidupan teman waktu ni...  Ajenya teman nak cerita yg teman sekarang cuba berjinak2 dlm bisnes makanan plk...  Semua benda teman memang suka mencuba...  Jadi hari ni teman nak ceritalah mcm mana teman boleh menceburi bidang makanan..   Sebab dunia teman ni menjahit baju sepanjang 18thn yg lalu...  Saja2 nak bertukar angin...  Sebab teman rasa rugi klu ilmu suami teman terkubur mcm tu jea..  Sebab teman tahu suami teman pandai membuat roti canai...   




Al kesah tersebutlah ceritanya begini...  Cuti skolah awal bln 11 hari tu....  Anak2 temankan duduk di rmh x ada buat apa2...  Anak teman yg besar tu entah lea tiba2 sibuk benar nak cari kerja...  Katanya nak cari duit...  Yg si adik plk kerjanya asik lapar memanjang...  Jenuhlah teman memikir nak bagi mkn apa anak2 teman ni yg boleh simpan lepas tu bila rasa nak mkn tinggal panaskan...  Jadi satu hari tu entah mcm mana suami teman mintak  teman mengnguli tepung nak buat doh roti canai...  Teman sebenarnya x berapa reti nak membuat doh roti canai tu..  Last2 teman sediakan bahan, suami dan anak2 teman yg sibuk nak belajar tu menghadap ayahnya menguli tepung dan dibantu oleh si kakak..  Bermulalah dari hari tu teman masukkan gambar suami teman dlm fb yg suami teman ni ada kepakaran dlm menebar roti canai...  Entah mcm mana tiba2 ramai plk sambutan dari kwn2 teman yg mintak untuk buat tempahan...  Mula2 mcm x caya jea teman rasa...  Bila fest jea teman mula pasarkan dah ramai yg book awal...  Kalah jual goreng pisang panas...  Alhamdulillah pujian dari pelanggan amat positif...  Kwn2 teman kata roti canai yg teman dan suami teman buat lembut dan sedap...  Rasa tambah semangat lagi teman meneruskan perjuangan ni dan semakin berani untuk membuat tempahan seterusnya...  Untuk minggu ni jea orang Ipoh dah menempah 10peket roti canai segera kami...  Maknanya teman kena siapkan 100keping roti canai segera...  Bersyukur dlm keadaan ekonomi skrg yg x setabil..  Allah tunjukkan jln untuk teman dan suami mencuba bisnes ini..  Akhirnya anak teman yg sulong tu sudah dpt kerja memanaskan roti canai dan kerja2 membungkus...  Sukalah dia dpt gaji...





Sejak dari itulah terciptanya Roti Canai Segera 3S Frozen...  Ada yg tanya apa makna 3S tu??  3S tu makna dia...  Teman nikan suka sgt angka 3..  Teman anak no 3...  Suami teman pun anak no 3...  Anak2 teman pun ada 3...  Dan 3 S tu Shafiqa,  Shima dan Syahir...  Heemmm  begitulah ceritanya..  Buat masa ni teman dptlah meletakan prodak teman dibeberapa buah kedai..  Doa2kanlah bisnes teman ni berjaya..    Harap2nya suatu hari nanti ramailah yg akan tercari2 roti canai 3s....  Lembut dan sedap dimakan begitu saja...

Klu ada yg berminat nak membeli prodak roti canai teman ni...  Bolehlah hubungi teman...  Tapi buat masa ni penghantaran sekitar Cheras saja ya...  Sekurang2nya 4peket baru teman hantar... Dari segi harga boleh pm Teman Setia Anis ya... 

No untuk dihubungi  Pn Anis 0173999563.


Thursday, May 23, 2013

Ulang tahun perkahwinan & ulang thn kelahiran ku..


...Setia hingga hujung nyawa....
 
Sedar x sedar...  Hari ini genap usia ku yg ke 39thn...  Tahun2 terakhir untuk menikmati usia remaja purba ku....  Lepas ni dah masuk 4oan plk...  Rasa sebak di dada ketika sujud syukur di sejadah pagi tadi..  Dlm allah memberikan aku peluang untuk terus bernafas di buminya ini...  Rupa2nya jiran muallaf di sebelah rmh ku lelaki berbangsa cina,  meninggal dlm keadaan terbaring di atas sejadah tanpa saudara di sisi...  Selama ini jiran ku ini tidur beralaskan sejadah...  Sedangkan aku tidur dlm keadaan yg amat selesa dan bertilamkan empuk...  Ya allah...  Tiba2 rasa insaf jauh di lubuk hati kecilku...    Lebih menyedihkan hati, tiada siapa yg tahu pukul berapa dia telah kembali ke rahmatullah...  Menurut rakan yg sama2 menyewa katanya pkl 4pg aruwah mandi dan selepas tu masuk ke bilik dan tidur...  Bayangkanlah...  Klu dia meninggal seawal pkl 5pg dan jenazahnya diketahui hampir 24jam dlm lebih kurang pukul 12.30mlm tadi...  Kasihanya...  Hidup sebatang kara dan mengakhiri usianya tinggal di rmh yg hanya sewa bilik tanpa ada yg menghadap pemergian saat2 akhir sakratulmaut menjemputnya...  Subhanaaullah..  Semoga rohnya dicucuri rahmat dan di tempatkan dikalangan org2 beriman..

Rasa bersyukur kerana aku masih lagi diberikan peluang menikmati keindahan dunia dan memberikan ku kebahagiaan di samping suami dan anak2 yg tersayang..  Alhamdulillah...       
Dari aku sorang kini berlima..  Tiba2 terkenang kembali zaman mula2 aku mengenali suamiku...

Tanggal 24. 5. 1997 aku mula mengenali suamiku...  Rasa kelakar bila ku imbas kembali kenangan itu...  Kali pertama mula mengenali suamiku,  ketika aku menyambut ulg thn ku yg ke 23th..

Dari jiran menjadi kawan..
Dari kawan menjadi kekasih..
Dari kekasih menjadi tunang...
Dari tunang menjadi suami..
Dari suami menjadi ayah kepada anak2 ku..
Ya allah...  Betapa besarnya kurniaan yg terindah yg allah berikan untuk ku..
Jiranku suamiku...  Haaa..  Tertawa sendiri aku...

Dan tanggal 24. 5.  1999 jugalah tarikh aku mendirikan rumahtangga bersama DR..  
Disebabkan itu aku telah meletakkan tarikh 24. 5. setiap thn adalah hari keramat untuk ku...  Sebagai sambutan 3 in 1.
  
Ulg thn ku..
Ulg thn kali pertama aku mengenali suamiku..
Ulg thn perkahwinan ku..


Semoga nikmat yg allah berikan akan berkekalan hingga ke syurga..  Inshaa allah..
Jadikanlah hati kami setia hingga hujung nyawa ya allah..
Dan anak2 yg allah amanahkan kepada ku akan menjadi anak2 yg cemerlang hidup di dunia dan cemerlang hidup di akhirat..
Doakan kebahagiaan kami..


....Salam alaike....



Saturday, April 6, 2013

Indahnya 23. 3. 2013..

Assalamualaikum...  Lamakan saya x bersiaran...  Hari ni saya cuba meluangkan waktu untuk membebel dan story mory apa yg terlintas jea kat fikiran saya ni ya..  Lamanya saya menyepi atas sebab kerja yg bertibun 2 sejak akhir2 ni...  Huuu  buat persiapan majlis adik saya yg  berlangsung baru2 ni...  Sebelum tu nak ucap tahniah buat adik saya Azham kerana dah naik taraf jadi suami...  Dan selamat dtg buat Fariza ke angota keluarga kami...  Dah dpt adik ipar perempuan..  Tinggal nak tunggu adik ipar lelaki lepas ni pulak...  Jutaan terima kasih kepada tetamu2 yg dtg dari jauh dan dekat demi untuk sama2 meraikan hari bahagia adik kesayangan saya tu..  Adik beradik abah yg 12 org tu alhamdulillah semuanya ada, kecuali aruwah Pak Ngah diwakilkan Hassan dan Mak Ngah, serta nenek walau dah uzur bersemangat juga dtg pg2 ke majlis...  Adik beradik emak yg 8org pun semuanya hadir , nenek belah emak yg bersemangat dtg sebelum2nya...  Juga sepupu2 yg sudi hadir ,  ramai rupanya sepupu2 saya ni bila dah berkumpul 2 keluarga emak dan abah...  Terutamanya Soleha, Iyat,  Jahit,  Farhan,  Nabila, Irfan yg rajin menolong sejak 2@3 hari sebelumnya...  Yg x sebut tu jgn kecil hati...  Nama kadang2 akk x ingat... Almaklumlah...  Kakak sepupunya dah nak menua ni,  ingatan pun mula lemah..  Terima kasih atas sumbangan, duit,  kuih-muih, tenanga yg dicurah dari saudara-mara, jiran tetangga,  besan2 mak, sahabat handai mak dan abah dan x lupa kepada penaja 2 utama,  Kak Yati dgn jambu dan cendol ala erranya,  Roslee Wata time,untuk hadiah lucky drow dan cenderahati untuk tetamu...  Abg Lim dgn sumbangan rahsianya.. 
Huh...  Banyak lagi sampai x tersebut... Terima kasih,  terima kasih..
 
 
Am yg mengimpikan perkahwinan ala2 artis...  X nak bersanding..




Time ni sayalah PA dlm semua sudut majlis adik ni... 
Cantik x gubahan pulut kuning yg saya gubah bersama Solehah dan K.Long Perak.





Jiran saya depan rumah pun sanggup dtg jauh2 untuk sama2 meraikan majlis adik ni..  Terima kasih Mad Nor dan org rumahnya CT... Dan anak2nya yg comel2 Adam dan Amna..



Model2 yg memperagakan pakain ciptaan saya..  Dari kanan Shima Iriena, Nurul Iza, Cikgu Amira (adik bongsu),  Erra Nur Amalina dan Shafiqa Irdina.




Terima kasih kak Long, Anim, Hisyam,  Zahara dan Isa Adib
...  Sampai juga ke kg Mak Lang ya...  Eh...  Mana pergi anak2 Anim yg lain...  X ajak makan sekali ke??




Ni aktiviti 2hari lepas tu...  Saya juga yg kena masak bubur sum-sum ni...  Adik beradik yg lain dah hilang masing2...  Yg tertinggal saya,  maka sayalah kena buatnya...  Agih2 satu kg...  Penat juga mengadunya..  Lama x makan sedap plk rasanya...  Nyam3....






Anak saudara baru...  Hafiz..  Lahir hari yg unik dlm org sibuk2 ke Melaka untuk majlis akad nikah...  1hb 3.2013.  Pkl 3.13 pg..  Berat 3.8kg.  Besok nak sambut hari lahir samalah sambut dgn hari ulg thn perkahwinan cik Amnya..




Aktiviti mlmnya...  Buka hadiah pengantinlah...



Bersama kak Long ku Yatie...  Berangan dan lepaskan tension lepas penat mengemas rumah mak...  Perasan diri jadi Aizad ...  Terukir di bintang...  Almaklum masa majlis hari tu x sempat bergambar bersama2...  pakai baju buruk pun jadilah...  Terasa mcm dlm anugerah Muzik pulak...  Ayisea...  Perasannnn...



Mak yg tengah tunggu jirannya lalu nak bagi Bubur sum-sum...  Hai mak...  Janji nak jumpa kat tepi parit ke...?




Wah...  Wah....  Wah...  Tengok, ada org tu terlebih rajin tolong cuci kereta saya plk...  Eh...  Lupa x bagi upah rupanya..  Abg Ipar saya Azman Marwan...  Yg bercita2 nak buka car wash...




Lupa plk...  Masa majlis perkahwinan Am tu anak dara saya yg dua org tu Khatam Al-Quraan...  Tahniah...  Jgn lupa teruskan membaca al-quraan untuk jadikan pedoman dlm kehidupan...




Pentas yg menjadi impian Am sebelum ni telah menjadi kenyataan..  Semoga perkahwinan ini akan berkekalan hingga ke hujung nyawa...  Walau hari itu telah berlalu...  Majlis itu masih segar dlm ingatan...  Seronok sgt2 dpt berkumpul dan bertemu dgn sahabat handai yg dah lama x jumpa..
Terima kasih semua...


Friday, April 20, 2012

Memori terindah ketika meminang bakal adik ipar kelahiran Negeri Hang Tuah.


Assalamualaikum....  Rindu rasanya pada blog aku yg satu ni...  Semenjak dua menjak ni...  Kerja2 membataskan untuk aku meng up datekan blog aku ni...  Tempahan baju tengah banyak,  dan ditambah lagi dgn jobe baru aku ni buat rawatan resdung lagilah tersangat2lah sibuknya...  Pagi ni aku cuba juga luangkan masa 1jam untuk membebel2 kt sini...  Sebelum pergi ke majlis jemputan kawin salah seorang adik sahabatku di Maktab Polis dlm pkl 12tghari ni...  Sambil2 tu aku sempatlah meng up load gambar2 masa majlis pertunangan adik lelaki aku yg seorang tu... Am dan Fiza..  Kot2 adalah yg teringin nak tengok..  







Time ni aku ditugaskan untuk bawak sirih junjung ni...  Perasan plk terasa diri ni anggun bila pegang bunga...Hiii...   
 

 


 Sebelum masuk ke dlm rumah puteri Hang Lipo (fiza) sempatlah ambik mood untuk bergambar bersama2...  Yg lain2 entah kemana2 jea time ni..  Susah plk nak dikumpulkan bersama2.  Ada yg kt kereta lagi dan ada yg dah nonong jln ke dpn..

 



Kek lambang pertunangan am dan fiza...  Dari belah lelaki untuk perempuan..  Yg dari belah perempuan x sempat nak ambik gambarnya...  Sebab.....   Hiiiii...  Malu nak cerita...  Tapi ceritalah juga...  Aku telah memotongnya gara2 time tu aku dah nak blk Key Ell...  Nasib baik am x marah...  Klu kek biasa aku x jakun sgt..  Kek S.Resepi pnya pasal aku nak juga..  Dahlah tu kerja potong memotong entah kt tepi rmh siapa tah ni..  klu x silap fiza ckp rumah Pak Andak dia...  

 


Time ni baru bermula acara meminang...  Pak cik Mat Som aku yg begitu teruja mewakili pihak kami untuk menjadi ketua peminangan pada hari tu...  Hiiii....  Yg tak boleh tahan tu..  Entah berapa bnyk pantun dia karang..  Tapi masa dia berpantun tu aku tak dgr apa baris2 pantun tu..  Samar2 jea time tu...Sebab perempuan semua duduk kt belakang...  Tapi yg pasti sebelum majlis ni entah berapa bnyk pantun dia antar melalu sms kt aku...  Tergelak besar aku tengok mesej pakcik aku yg seorang ni...  Bersemangat betul...  Last org belah Melaka x berpantun langsung...  

 


Kami yg perempuan ni duduklah kt belah tengah ni..  Ni baru pergi mengiring 7 kereta..  Dah penuh satu rumah..  Ada yg kena duduk kt luar jea sementara majlis berlangsung...

 


Wajah bahagia orang baru tunang...  Harap2 berkekalan..

 




 Pak cik Baharuddin yg duduk tenang di belakang bapa pengantin..  Ayah pengantin yg nampak tegas tapi terlihat sesekali senyuman di bibirnya...

 


Rombongan meminang yg pada awalnya berkumpul di masjid Al-Azim Melaka sementara menunggu azan Zohor berkumandang..








Abah dan Pakcik Mat Som yg mengaminkan doa tanda selesai sudah adat peminangan...





Mak yg tersenyum gembira dapat bakal menantu baru..




Nenek yg malu2 bila di ajak bergambar...  Terpaksa ditemani mak ngah( Makcik Fatimah)..  


Oklah itu sahajalah gambar2 sedikit sebanyak yg dpt aku kongsikan dlm blog aku ni untuk tatapan umum...   Lepas ni nak buat persiapan untuk tahun dpn plk...  

Kalau aku rajin dan ada waktu kelapangan nanti aku up datelah blog aku ni sebelum ianya bersawang..

Dada...  Diidii...  Duudu...  Nak ge jemputan dah...





 

Thursday, March 15, 2012

Bersama Rangkaian prodak YUYU LUNA SKIN CARE... Mengikuti kursus rawatan rezdung di Pandan Kapitel...


Sempena cuti sekolah beberapa hari ni..  Aku meluangkan masa untuk mengikuti kursus Rawatan Rezdung di kedai sahabatku Datin Rozeta selaku Pengasas Prodak YUYU LUNA SKIN CARE...  Alhamdulillah...  Dah selesai menjalani ujian praktikal dan bolehlah memulakan perniagaan..  Dan dlm rangka untuk memperomosikan prodak ini yg baru nak bermula..  Aku adalah sebahagian dari anak didik yg bakal mempromosikan prodak ini yg x lama lagi akan keluar di majalah2 tempatan...  Tunggu kemunculannya...  Tapi bukan muka aku yg keluar kt majalah ya...  Prodak ni jea...






 Datin Rozeta yg sebaya dgn ku berusaha gigih demi menjayakan projek terbarunya ini..  Semangatnya membuatkan aku bangga dengan usahanya untuk membantu menaikan semangat ku..  Dalam sesi latihan ni pun dia tidak mudah jemu mengajar peserta2 sampai aku boleh merawat pelanggan yg dtg ke selonnya..  Aku sendiri pun mcm x percaya dlm 2hari saja aku dah boleh merawat pelanggan yg dtg ke situ...  Rasa teruja seketika waktu itu...  Memang sudah lama aku nak cuba sesuatu yg baru dlm hidupku ini...  Dan ini adalah sebahagian dari minatku..











Aku dan Siti Hanim




Prodak YUYU LUNA SKIN CARE

Waktu ni Datin Rozeta sedang mengajar teknik2 membuat fecial. Model ni memang x kesah klu aku masukkan gambarnya kt fb dan blog aku ni...  Dah mintak kebenaran..  Waktu inilah yg kami terpaksa menghafal skil fecial...  Naik lengguh juga jari jemariku dibuatnya..  Tapi best...  Bila dpt peluang aku jadi model jea...  Hiiii...  Seronok sgt2 bila org belai2 muka aku time ni...  Memang dah lama x membelai muka mcm ni...  Biasa main cuci2 jea kt rmh... Keluar segala kekotoran di muka...  Bila time sesi latihan, nampak mcm mudah... Rupanya....   Salah skil jea...  Mak datin ni tegur...  Hiii...Bila kena tegur mulalah bleng kejap..  Lupa semua skil...  Yg ingatnya 1...  2....  3...  point..  Bila time point jea tah mana2 jea kita org pointkan time sesi latihan tu...  Tapi bila dah mahir...  Rasa seronok plk...  Hilang perasaan putus asa tu..









Sudah beberapa hari ni aku memulakan perniagaan ini...  Alhamdulillah sambutan dari pelanggan mengalakkan...  Ternyata ramai org memang tercari2 prodak untuk rawatan rezdung ini...  Dan servis yg aku buat tertakluk kepada pelanggan sama ada aku kerumah pelanggan atau pelanggan dtg ke rumah ku..  Servis yg dikenakan sebanyak Rm 45 bagi Cool Mask dan Rm35 Mask biasa.  Dan semua rawatan adalah menggunakan prodak YUYU LUNA SKIN CARE.









Jika anda mempunyai masalah gatal2 di muka dan hidung,  elok sgtlah menggunakan prodak ini..  Selepas saya menggunakan prodak ini...  Apa yg saya rasa,  masalah gatal2 di hidung telah pun tiada..  Dan kulit muka saya dlm masa 5hari sudah mula sekata dan licin... Dan ketika melakukan solat saya sudah tidak mempunyai masalah gatal2 di muka lagi...   Anda bila lagi.. 

Bagi sesiapa yg berminat untuk membeli prodak YUYU LUNA SKIN CARE ini bolehlah menghubungi saya di tel: 0173999563 
Pn Anis...



Saya juga menyediakan rawatan rezdung ke rmh anda...  Tapi sekitar Lembah Kelang sahaja ya...