Saturday, January 30, 2010

DADIH UNTUK DIDERMAKAN. UNTUK KARNIVEL DI SEKOLAH TAMAN CUEPACS

Sejak beberapa hari yang lepas anak-anak sudah merengek-rengek meminta membuat sesuatu untuk didermakan ke Karnival Anugerah Kecemerlangan di sekolahnya.... Akhirnya setelah aku dah pening-pening nak sumbangkan apa untuk jualan sekolah, inilah yang terfikir kat kepala otak aku ni... Nak buat karipap dah boring... Pagi ini nak kena hantarlah untuk dijual bagi mengisi tabung PIBG sekolah... Sekolah buat macam ni bertujuan memupuk minat berniaga dikalangan anak-anak ni... Bagi aku lagi senang je kalau cikgu tu mintak je derma berupa wang untuk tabung PIBG, tak payah buat kuih... Semua tu mesti ada sebabnyakan.. Tak apalah demi anak-anak kita bagilah semangat untuknya... Kejap lagi nak pergi karnival ni nak tengok... Dengar-dengar dari budak-budak ni ada artis nak datang. Hantu Ciplos tu pun ada... Tu budak beria-ia nak belanja aku tengok rumah hantu... Dah sebulan ni anak aku mengumpulkan duit belanja sekolah semata-mata nak tengok Karnival ni.. Kelakar juga aku tengok anak-anak aku ni , ada hati juga nak belanja orang tuanya.. Bila dikumpul-kumpul duit belanja tu adalah rm30++.. Maknanya anak-anak aku tu perihatinlah juga dengan orang tuanya... Terharuuuu... Rasanya... Sampai jiran sebelah rumah pun diajaknya... Katanya nak belanja jiran tu jugak... Cukup ke duit tu nak oi...!
Bukan kita tak ada duit saja nak tengok akal anak-anak ni... Oh! Bolelah diketogerikan anak-anak mitali..

2 comments:

Miss Mirror a.k.a Sam said...

eh dulu sekolah Ain pun selalu buat karnival mcm ni.. kami buatkan rojak petis je.. laris juga la jualan amal tu.. yg bestnya tu diorg jual benda2 lain mcm teddy bear, pakaian... semua dijual dgn harga tak sampai RM5.. mmg berbaloi ibu bapa yg dtg membeli. Masa tu ada pertunjukkan binatang mcm ular, singa kt bangunan sekolah tu..hebat bebudak zmn skrg. Wah baiknya ank ko nk belanja sume org.. sejuk perut ibu yg mengandungkan.

MSOM said...

Ya kesian sekarang sekolah dah kurang duit, kat tempat aku ni sekolah Arab dia lagi kesian, air dengan elektrik telah dipotong. Kipas pakai buku latihan, Wuduk air hujan. Tragis. Masa negara kaya dulu ekon hidup walau yg ada cume 2,3 orang