Saturday, January 7, 2012

...Panasnya cuaca..



Benda yg x sepatutnya nak di makan di waktu cuaca panas.



Dan tak sepatutnya dibuat...  Berendam kaki di kolam air panas.


Ajanya aku ari ni nak cerita pasal cuaca ..  Gambar kt atas tu di ambil bukan masa cuaca panas ya..   Tapi sekadar nak menyemakkan blog aku yg aku tengok mcm suram jea..  Jadi aku letaklah muka aku yg tak berapa lawa kt sini...keh..keh...keh..  

Hari ni aku sekeluarga tak keluar kemana2 gara2 cuaca di luar yg aku rasa x berapa elok untuk ge jln2...  Sana sini aku tengok org dah mula hilang suara,  selsema,  batuk2 dan mcm2 lagilah... Altenatifnya cuaca mcm ni kena lebih banyakkan minum air masak putih.  Jaga pemakanan dan banyakkan makan buah2han..  Heee.. Ada cerita ni...  Dlm cuaca panas2 ni tiba2 rumah ku diketuk...  Aikkkk...  Jiran dpn rmh rupanya...  Apa kt tangan dia tu...  Haaa....  Durian D24..  Adoi...  Meleleh air liur jap..  Dalam kata jaga kesihatan,  bila nampak durian tu laju jea tangan ni menyambut..  Tup2 DR yg tengah tido lena boleh terbanggun bila dengar ada durian..  Apa2 pun terima kasihlah kt jiran yg baik hati bagi buah tu..   Lepas dah makan tu o.k jea...  Beberapa jam kemudian...  Berpeluh2...  DR dah telan penedol.  

Tapi cuaca panas terik mcm ni kena banyak kali mandi...  Tak apa,  kt Selangor air subsidi,  mandilah banyak kali pun tak apa...

Kesimpulanya,  jaga kesihatan di waktu cuaca panas ni...  Beli jus kurma,  elok diminum waktu2 mcm ni.  Begitu juga bali,  elok untuk menurunkan suhu panas dlm badan..

Cuaca panas ni pun ada rahmatnya yg kadang2 manusia tak sedar atau perasan.


2 comments:

Mat Som Sadona said...

Semasa aku ambik anakku balik sekolah, rasa teramat panas, ingatkan Pt Sulong saja yg panas macam ni. Shah Rukh Khan kata "Terus terang saya katakan, saya tak tahan dengan cuaca panas di Malaysia, sehingga hampir 40 darjah celcius"

Tahun 1970-an dulu waktu kau masih bayi, tak panas macm ni. Kalau nenek sidai baju, sampai petang pun
ada baju yg belum kering. Sekarang sidai tak sampai satu jam dah kering. Dulu kain diperah pakai tangan saja.

Teman Setia Anis said...

Putaran bumi kita dah x setabil skrg... Dah uzur buminya... Tak mustahil satu ari nanti Malaysia ada salji... Klu x pun jadi gurun sahara..Seram plk... Gurun Sahara pulak dah beriklim katulistiwa... Beruang kutup pindah Malaysia.. Huuu.imejenasi tinggi ni..