Friday, April 20, 2012

Memori terindah ketika meminang bakal adik ipar kelahiran Negeri Hang Tuah.


Assalamualaikum....  Rindu rasanya pada blog aku yg satu ni...  Semenjak dua menjak ni...  Kerja2 membataskan untuk aku meng up datekan blog aku ni...  Tempahan baju tengah banyak,  dan ditambah lagi dgn jobe baru aku ni buat rawatan resdung lagilah tersangat2lah sibuknya...  Pagi ni aku cuba juga luangkan masa 1jam untuk membebel2 kt sini...  Sebelum pergi ke majlis jemputan kawin salah seorang adik sahabatku di Maktab Polis dlm pkl 12tghari ni...  Sambil2 tu aku sempatlah meng up load gambar2 masa majlis pertunangan adik lelaki aku yg seorang tu... Am dan Fiza..  Kot2 adalah yg teringin nak tengok..  







Time ni aku ditugaskan untuk bawak sirih junjung ni...  Perasan plk terasa diri ni anggun bila pegang bunga...Hiii...   
 

 


 Sebelum masuk ke dlm rumah puteri Hang Lipo (fiza) sempatlah ambik mood untuk bergambar bersama2...  Yg lain2 entah kemana2 jea time ni..  Susah plk nak dikumpulkan bersama2.  Ada yg kt kereta lagi dan ada yg dah nonong jln ke dpn..

 



Kek lambang pertunangan am dan fiza...  Dari belah lelaki untuk perempuan..  Yg dari belah perempuan x sempat nak ambik gambarnya...  Sebab.....   Hiiiii...  Malu nak cerita...  Tapi ceritalah juga...  Aku telah memotongnya gara2 time tu aku dah nak blk Key Ell...  Nasib baik am x marah...  Klu kek biasa aku x jakun sgt..  Kek S.Resepi pnya pasal aku nak juga..  Dahlah tu kerja potong memotong entah kt tepi rmh siapa tah ni..  klu x silap fiza ckp rumah Pak Andak dia...  

 


Time ni baru bermula acara meminang...  Pak cik Mat Som aku yg begitu teruja mewakili pihak kami untuk menjadi ketua peminangan pada hari tu...  Hiiii....  Yg tak boleh tahan tu..  Entah berapa bnyk pantun dia karang..  Tapi masa dia berpantun tu aku tak dgr apa baris2 pantun tu..  Samar2 jea time tu...Sebab perempuan semua duduk kt belakang...  Tapi yg pasti sebelum majlis ni entah berapa bnyk pantun dia antar melalu sms kt aku...  Tergelak besar aku tengok mesej pakcik aku yg seorang ni...  Bersemangat betul...  Last org belah Melaka x berpantun langsung...  

 


Kami yg perempuan ni duduklah kt belah tengah ni..  Ni baru pergi mengiring 7 kereta..  Dah penuh satu rumah..  Ada yg kena duduk kt luar jea sementara majlis berlangsung...

 


Wajah bahagia orang baru tunang...  Harap2 berkekalan..

 




 Pak cik Baharuddin yg duduk tenang di belakang bapa pengantin..  Ayah pengantin yg nampak tegas tapi terlihat sesekali senyuman di bibirnya...

 


Rombongan meminang yg pada awalnya berkumpul di masjid Al-Azim Melaka sementara menunggu azan Zohor berkumandang..








Abah dan Pakcik Mat Som yg mengaminkan doa tanda selesai sudah adat peminangan...





Mak yg tersenyum gembira dapat bakal menantu baru..




Nenek yg malu2 bila di ajak bergambar...  Terpaksa ditemani mak ngah( Makcik Fatimah)..  


Oklah itu sahajalah gambar2 sedikit sebanyak yg dpt aku kongsikan dlm blog aku ni untuk tatapan umum...   Lepas ni nak buat persiapan untuk tahun dpn plk...  

Kalau aku rajin dan ada waktu kelapangan nanti aku up datelah blog aku ni sebelum ianya bersawang..

Dada...  Diidii...  Duudu...  Nak ge jemputan dah...





 

Thursday, March 15, 2012

Bersama Rangkaian prodak YUYU LUNA SKIN CARE... Mengikuti kursus rawatan rezdung di Pandan Kapitel...


Sempena cuti sekolah beberapa hari ni..  Aku meluangkan masa untuk mengikuti kursus Rawatan Rezdung di kedai sahabatku Datin Rozeta selaku Pengasas Prodak YUYU LUNA SKIN CARE...  Alhamdulillah...  Dah selesai menjalani ujian praktikal dan bolehlah memulakan perniagaan..  Dan dlm rangka untuk memperomosikan prodak ini yg baru nak bermula..  Aku adalah sebahagian dari anak didik yg bakal mempromosikan prodak ini yg x lama lagi akan keluar di majalah2 tempatan...  Tunggu kemunculannya...  Tapi bukan muka aku yg keluar kt majalah ya...  Prodak ni jea...






 Datin Rozeta yg sebaya dgn ku berusaha gigih demi menjayakan projek terbarunya ini..  Semangatnya membuatkan aku bangga dengan usahanya untuk membantu menaikan semangat ku..  Dalam sesi latihan ni pun dia tidak mudah jemu mengajar peserta2 sampai aku boleh merawat pelanggan yg dtg ke selonnya..  Aku sendiri pun mcm x percaya dlm 2hari saja aku dah boleh merawat pelanggan yg dtg ke situ...  Rasa teruja seketika waktu itu...  Memang sudah lama aku nak cuba sesuatu yg baru dlm hidupku ini...  Dan ini adalah sebahagian dari minatku..











Aku dan Siti Hanim




Prodak YUYU LUNA SKIN CARE

Waktu ni Datin Rozeta sedang mengajar teknik2 membuat fecial. Model ni memang x kesah klu aku masukkan gambarnya kt fb dan blog aku ni...  Dah mintak kebenaran..  Waktu inilah yg kami terpaksa menghafal skil fecial...  Naik lengguh juga jari jemariku dibuatnya..  Tapi best...  Bila dpt peluang aku jadi model jea...  Hiiii...  Seronok sgt2 bila org belai2 muka aku time ni...  Memang dah lama x membelai muka mcm ni...  Biasa main cuci2 jea kt rmh... Keluar segala kekotoran di muka...  Bila time sesi latihan, nampak mcm mudah... Rupanya....   Salah skil jea...  Mak datin ni tegur...  Hiii...Bila kena tegur mulalah bleng kejap..  Lupa semua skil...  Yg ingatnya 1...  2....  3...  point..  Bila time point jea tah mana2 jea kita org pointkan time sesi latihan tu...  Tapi bila dah mahir...  Rasa seronok plk...  Hilang perasaan putus asa tu..









Sudah beberapa hari ni aku memulakan perniagaan ini...  Alhamdulillah sambutan dari pelanggan mengalakkan...  Ternyata ramai org memang tercari2 prodak untuk rawatan rezdung ini...  Dan servis yg aku buat tertakluk kepada pelanggan sama ada aku kerumah pelanggan atau pelanggan dtg ke rumah ku..  Servis yg dikenakan sebanyak Rm 45 bagi Cool Mask dan Rm35 Mask biasa.  Dan semua rawatan adalah menggunakan prodak YUYU LUNA SKIN CARE.









Jika anda mempunyai masalah gatal2 di muka dan hidung,  elok sgtlah menggunakan prodak ini..  Selepas saya menggunakan prodak ini...  Apa yg saya rasa,  masalah gatal2 di hidung telah pun tiada..  Dan kulit muka saya dlm masa 5hari sudah mula sekata dan licin... Dan ketika melakukan solat saya sudah tidak mempunyai masalah gatal2 di muka lagi...   Anda bila lagi.. 

Bagi sesiapa yg berminat untuk membeli prodak YUYU LUNA SKIN CARE ini bolehlah menghubungi saya di tel: 0173999563 
Pn Anis...



Saya juga menyediakan rawatan rezdung ke rmh anda...  Tapi sekitar Lembah Kelang sahaja ya...  

Friday, March 2, 2012

Marilah cuba resepi cendawan goreng. Resepi ni aku buat ikut citarasa aku yg sesedap rasa..

Oleh kerana di sebelah sekolah anak aku tu ada gudang cendawan,  bolehlah dikatakan hampir hari2 aku beli cendawan ni dgn harga yg sangat ihihihih...  Huuu..  Tak boleh sebut harga kt sini..  Marah kang kengkawan yg suka meniaga cendawan nanti kalau terbaca blog aku ni...  Harga terpaksa dirahsiakan ya...  Atas faktor perniagaan...  Sebab ada kengkawan aku yg kt fb ni dah jadi taukea Cendawan..  Huuu...  Nak cerita betapa lakunya cendawan kt belakang sekolah ni sampai ada yg monyok2 muka gara2 berebut stok cendawan yg di sediakan oleh si Tipah x mencukupi...  Tak rugi bila lepak2 kt belakang sekolah anak ni mcm2 bisnes yg kita org buat kt sini...  Tak gitu Zana???  Haa...  Mesti ko gelak bila baca blog akk ni ya...  Jangan jadi cerita controvesi plk isnin ni...  Hiiii.... Dari keboringan menunggu anak hari2 hampir 1jam,  kita org memanafaatkan masa yg ada dgn buat duit... 


Oklah..  Hari ni aku naklah berkongsi resepi
cara2 nak buat cendawan goreng      



Cuci bersih2
 


Goreng dgn api yg kuat
 

Dah siap..  Bolehlah makan


Maaflah ya...  Hilang plk gambar tepung apa yang aku guna..  Malas nak buat blk sebab line ngegeh2 sebab kt sini baru lepas hujan..  Jadi line pun x cantik..

Mula2...  Cendawan dikoyak2 kalau cendawan tu besar...  Cuci bersih2 dan toskan...  Ambik satu dulang kecil dan letakkan cendawan yg masih lembap tadi ke dlm dulang kecil tadi...  Taburkan tepung kentucky agak2 rata dan 3sudu tepung jagung...   Panaskan minyak dlm kuali.  Bila dah panas masukkanlah cendawan yg dah siap digaul itu tadi...  Jangan bubuh garam plk ya...  cendawan memang dah masin..  Bila dah agak2 kekuningan dan nampak dah rangup...  Bolehlah diangkat...  Makan panas2 dgn sos...  Emmmm...  Nyam2 sedap...  Sampai dah jemu kita org makan..  Nasib baiklah tak tumbuh cendawan plk kita org ni..  Dah hari2 makan cendawan..

...Selamat mencuba...

Monday, February 27, 2012

JUS DELIMA atau dalam bahasa org putihnya Pomegranate Juice.


Hari ini aku nak berkongsilah cerita dengan kengkawan semua...   Walau hakikatnya aku sibuklah sgt2 sekarang ni...  Tapi aku cuba meluangkan masa untuk meng up datekan blog aku ni..  Cerita aku hari ini pasal Jus prodak kesihatan yg tengah laris aku jual hari2 kt kawasan aku ni..  Aku pun tak sangka prodak jus ni menjadi kesukaan ramai semenjak dua menjak ni...  Untuk pengetahuan Makcik Mirror ku yg cuantikkk..  Nilah entri yg aku nak sampaikan tu...    Makcikku yg cuantikk kata...  Org jawa kalau tetamu dtg ke rumah x miss kalau seteguk air org jawa x bagi..  Tapi aku ni anak jawa yg ala2 moden sikit dan  dah pandai buat duit..  Org dtg bukan aku bagi air free...  Tapi siap suruh beli...  Heeee..  Tak patut...                             






Mula2 dulu aku tak ambik indah sangat bila DR belikan aku jus delima ni...  Indah tak indah jea gitu...  Entah mcm mana satu hari tu aku cerita2lah kt kengkawan kt bas stop sekolah sambil tunggu anak2 balik ni...  Last dia org plk yg kata prodak Jus delima ni bagus..  Mula2 tu aku bawaklah kotak kecik...  Masing2 cubalah minum...  Tapi bukan free ya...  Dia org semua beli...  Hari ke hari sambutan semakin mengalakkan..  Aku mula seronok buat jualan jus ni...  Lebih2 lagi bila ada yg bagitahu perkembangan setelah minum jus ni...  Dari satu dozen tambah ke satu dozen dalam 2 hari...  Mula2 mcm tak percaya je DR sebanyak itu aku buat jualan...  Sampai kadang2 tak cukup bekalan...  Mungkin rezeki aku di sini..  Dari saja2 habiskan masa 45minit menanti anak2 keluar dari sekolah,  aku memanafatkan time tu untuk mencari duit...  Hee...  mata duitan betulah aku ni...  Untuk pengetahuan you all..  Harga jus delima ni taklah mahal...  Mampu sangatlah nak belinya...  Satu kotak yg 1 liter tu aku jual dgn harga rm10..  Kalau nak 1 dozen aku bagi harga rm110.  Jenama dia pulak CAESAR (Pomegranate Juice) Rich in Vitamin C. No Artificial Colours Added No Preservatives..  Tapi ada org tu jual rm12...  Terpulanglah..  From Jeddah Saudi Arabiah..  Kalau ada yg rasa2 nak joins meniaga dialu2kan...    Masa itu duit...  O.k tak ayat tu...  Tak teruk sgtkan..

P/S:  Kalau ada sesiapa yg berminat sila sms ke-
         Anis:  0173999563 @ FB Sanisah bte Hj Johari..  
          Sanisah_74@yahoo.com





Friday, February 24, 2012

Festivel Kucing... Jom ge tengok...



Oleh kerana hari ni bermulanya festivel kucing secara besar2 ran di Meharja...  Nak pergilah tengok bawak anak2 aku yg pecinta haiwan ni...  Terutamanya meiow...  meiow....  J.Bons pun nak ikut ke??  Jomlah kot jumpa awek cun kt sana nanti..







Tapi kalau aku bawak budak 2 ekor ni haru rasanya..  J.Bons my be ok2 ajea...  Sebab dia memang tak kesah dgn org ramai2..  Tapi si Celara gedik ni dia klu tak kenal takut semacam jea..
Dalam sedar tak sedar rupa2nya dah 1thn aku jaga budak 2ekor ni...  Makan jgn ceritalah...  Si J.Bons memang kuat makan,  tapi kalau si Celara memang jaga badan betul...  Alahai ciput jea dia makan..  Cerita pasal kucing ni....  Dulu mula2 aku tak berapa nak sukalah jaga kucing2 ni..  Tapi bila kucing2 ni manja lebih kat aku,  mulalah timbul rasa sayang kt budak 2ekor ni..  Mana aku pergi terutamanya time blk kg pasti aku bawak..  Yang buat aku rasa sayang lebih kt si J.Bons ni pasal apa tau...  Tiap2 pagi waktu azan subuh berkumandang dia akan dtg pada aku dan memanggil2 aku suruh banggun dari tido...  Tak payah pasang lonceng jam pagi2...  Dia mcm tahu2 aje tanggungjawab dia..
J.Bons ni cerdik berbanding Celara yg x faham bahasa...  Tapi Celara ni kucing kesayangan si kakak...  Hanya dgn kakak jea dia selalu dengar kata...  Sebab tulah aku sayang sgt dgn J.Bons ni..   Tu pun dah siap ada or nak beli..   Huuu..  Minta maaflah ya,  not for salelah... Time mandi pun dia x bising mcm Clara...  Dia memang suka mandi..  Begitulah antara ikatan rasa kasih kami sekeluarga dgn 2ekor kucing yg dah rupa mcm anak angkat kita org...  Tapi kalau org yg tak minat kucing mesti akan kata...  Apa2 ajelah org ni...

Tapi hakikatnya kucing adalah terapi untuk ku,  teman waktu kesunyian dan teman untuk dengar aku membebel2 bila sorang2..  Heeee..  

Tuesday, February 7, 2012


Syukur tak terhingga cakap2 kosong ku dgn kakak satu2nya yg aku ada terlaksana sudah hari ini...  Permulaan yg agak baik bagi ku untuk mengorak langkah setapak lagi dlm dunia perniagaan...  Walaupun x segah mana,  lama2 insyallah berkat kesabaran dan kesungguhan kami berdua akan tercapai juga hasrat kami nanti..  Insyallah...   Memandangkan kandang kambing dah siap dan didirikan di atas tapak tanah yg abah ku beri padaku... Daripada terbiar begitu sahaja.   Biarlah ada penghuninya walaupun bukan manusia...  Nak tunggu banglo aku naik entah bilanya...  Baik letak kambing boleh juga mengeluarkan hasilnya...  Terima kasih abah dan abg ipar ku yg telah menyediakan rumah untuk kambing2ku ini...  Siap dipagar kawasan tanah ku ini...



Mula2 kami bercadang untuk menternak lembu...  Fikir punya fikir...  Biarlah kami bermula dgn penternakan kambing dahulu...  Tapi bukan aku yg menjaga kambing2 tu ya...  Aku telah serahkan tanggungjawab tu pada kak yatie yg bersungguh2 nak menjaganya...  Aku hanya pelabur sahaja...  pelabur kecil2lan jea...  Insyallah kalau nampak o.k....  Akan aku tambahkan pelaburan lagi dlm waktu terdekat nanti...  Inilah hasil duit jahit baju yg aku simpan sedikit2 tu...  Tapi bukan semua sekali aku laburkan untuk membeli kambing2 ni...    Kena simpan untuk keperluan lain plk nanti...  Insyallah...  Mudah2han, kakak ku ini pandai menguruskan kambing2 tu nanti...  Syukur sgt2 dua dari 5 azamku untuk tahun ini allah telah makbulkan...  Cuma sekarang tengah berkerja keras mengumpul duit untuk melaksanakan azam ke 3 ku plk...  Kali ini mudah2han doa2 ku sentiasa didengari oleh allah...  Syukur.....


 

Sunday, February 5, 2012

Malang tak berbau...

Siapa sangka siapa menduga benda macam ni akan berlaku...  Luluh hati seorang ibu yg menjaga dan menatang bagai minyak yg penuh...  Rasa mcm nak pitam pun ada bila terlihat dahi anak manjaku ini robek hampir 1inci besar koyaknya..  Panik kejap bila lihat darah dah mula menitik2 di lantai rumah..   Lebih2 lagi terdengar jeritan kakak2nya yg seriau melihat darah mula menyembur dari dahi anakku ini..  Kebetulan DR ada di sebelah waktu kejadian itu berlaku..  Syahir yg waktu ketika itu baru saja lepas mandi masih memegang tuala menyanyi2 keriangan sambil berpusing2 dan akhirnya dahinya terhantuk pada sudut bingkai pintu bilikku...  Terdengar seperti letupan kecil..  Tup!  DR menjerit..  Koyak!!!



Aku yg ketika itu sedang menggoreng ayam di dapur terus meluru ke arah Syahir...  Ya allah anak ku!!!  Tiada terdengar suara Syahir menangis ketika itu..  Wajahnya kebinggungan...  Tapi tatkala dia melihat darahnya meleleh keluar tidak berhenti barulah terdengar suaranya...  Ibu takut!!!  DR terus menekup dahinya yg terkoyak itu...  Cepat2 membaringkan dia..  Aku dalam keadaan yg agak panik terus meluru ke peti ais untuk mengambil air batu bagi memberhentikan pendarahan itu berterusan...  Darah berhenti seketika...  







Aku terus mencapai baju dan seluar Syahir dan memakaikanya..    Si kakak Fiqa memang tak boleh tengok darah langsung..  Asik buat org panik saja..  Tapi si kakak Shima Irienanya begitu tenang saja membantu dan membersihkan darah yg menitik2 di lantai...  Dan cuba menenangkan adiknya..   Dia memang bercita2 nak jadi doktor haiwan.   Kalau tengok darah tu x takut insyaallah impiannya mudah2han tercapai suatu hari nanti..  Masa dlm perjalannan ke hospital tu..  DR bercerita yg kakak Shimanya begitu perihatin akan nasib yg menimpa adiknya..  Dia sentiasa cuba menenangkan adiknya..  Baguslah...  Aku memang tak pergi ke hospital..  memadaielah suami dan anak2 ku pergi mewakilkan aku..  Bukan x nak pergi..  Dlm keadaan belum mandi dan masih memakai baju tidur,  tak selesa plk rasanya..  Dengan nasi di dapur yg masih mendidih..  Ayam yg masih digoreng..  Dan DR boleh uruskan semua tu,  eloklah dia saja yg pergi..  Tapi itu bukan bermakna aku bukan ibu yg kurang perihatin pulak ya..  bergantung pada kecederaan teruk atau rengan...  Ini kes ke 2 Syahir dikejarkan ke hospital..  Sebelum ni masa usianya 3thn dia kena sawan akibat demam panas..






Time ni dia memang betul2 lapar...  Sebab tulah aku tak ikut ke hospital..  Kalau tak lauk belum siap masak..  Balik2 masing2 mcm orang kebuluran..  Si kakak 2 org tu mengadu lapar masa di hospital..  Dia kata nasib baik balik dah siap masak...  Terus jea masing2 makan..  Syahir kelihatan tenang saja..  Masa di hospital dia x menangis langsung waktu doktor bius,  kata DR..  Doktor siap kata...  Kalau ada 10 org budak kecil mcm ni senang kerja doktor..  Hee..  Kuat juga semangat anakku ni..  Tak pasal2 dah bertatu dahi anak manjaku ini..  Kena dua jahitan di dahi..   nampak gengstarlah lepas ni..   Minggu depan, baru boleh buka jahitan dia..  Macam inilah nak membesarkan anak2 tiga orang ni...  Macam2 dugaan yg datang dan pergi..  Setiap anak ada saja sejarah tersendiri.. 
Syukur...  Syahir dah mula senyum dan ketawa...
Jadikan iktibar untuk dirinya supaya x mengulanginya lagi..  Biar dia lebih berhati2 lepas2 ni..