Dayung-dayung sampan, dayung hingga ke muara.... Tulah lagu aku nyanyi masa kecil dulu... Sampan yg Syahir naik tu kenangan masa aku masih berumur 12th. Sampan tu siap je, banjir pun dtg tak lama lepas tu... Teringat masa erra tahun 1987 dulu, kali terakhir aku lihat banjir selepas aku tinggalkan Medan, nilah bila aku balik kampung CNY jumpa banjir lagi. Pengalaman tu kali pertama dalam hidup aku, meredah banjir waktu nak ke sekolah. Pasti kenangan tu x pernah aku lupakan... Bersama Makcik Sam yang sama2 meredah banjir untuk menuju ke sekolah sambil menolak basikal yang jauhnya kira2 6batu. Masa tu aku berada dalam tingkatan satu. Makin lama kami redah air banjir tu makin dalam. Sampai ke sepadan jambatan Medan yang lama air dah melebihi paras pinggang. Habis basah buku sekolah kami time tu.. Basah kena air banjir... Kami dimaklumkan oleh pihak sekolah tidak membenarkan kami pulang ke rumah, dikuatiri keselamatan kami ketika itu... Alahai sedihnya.... Makkk... Aku memang jarang berpisah agak lama dengan mak... Nasib baik time tu kak yati dan cik sam ada sama dalam pusat pemindahan banjir... Sekolah perlu diteruskan juga... Akhirnya mak dtg ke sekolah menghantar satu bag pakaian untuk sementara aku duduk di sekolah waktu itu.. Sementara??? Bukan sementara, aku sangkakan banjir surut awal, rupa2nya tidak... Berlarutan sehingga sebulan. Air tak surut juga. Orang panggil banjir termenung... Huh! Sebulan di pusat pemindahan ni ku rasakan bertahun2. Faham2 jelah duduk ramai2. Dgn mcm2 gelagat orang. Ada yang hesteria, ada yang sakit perut... Kalau tak ia2 mcm tak nak pegi tandas awam time tu... Sungguh menjijikkan.. Tapi kalau dah tak tahan tu terpaksalah pergi juga. Tapi dalam seminggu mak ada datang melawat aku, mak bawak makannan... Nak tau mak dtg naik apa? Tulah sampan kat gambar tu mak naik semata2 nak menjenguk anaknya. Kesian makkan time tu... Macam cerita tanggang pulak... Siap naik sampan...Thursday, February 17, 2011
Sampan yang banyak membawa kenangan...
Dayung-dayung sampan, dayung hingga ke muara.... Tulah lagu aku nyanyi masa kecil dulu... Sampan yg Syahir naik tu kenangan masa aku masih berumur 12th. Sampan tu siap je, banjir pun dtg tak lama lepas tu... Teringat masa erra tahun 1987 dulu, kali terakhir aku lihat banjir selepas aku tinggalkan Medan, nilah bila aku balik kampung CNY jumpa banjir lagi. Pengalaman tu kali pertama dalam hidup aku, meredah banjir waktu nak ke sekolah. Pasti kenangan tu x pernah aku lupakan... Bersama Makcik Sam yang sama2 meredah banjir untuk menuju ke sekolah sambil menolak basikal yang jauhnya kira2 6batu. Masa tu aku berada dalam tingkatan satu. Makin lama kami redah air banjir tu makin dalam. Sampai ke sepadan jambatan Medan yang lama air dah melebihi paras pinggang. Habis basah buku sekolah kami time tu.. Basah kena air banjir... Kami dimaklumkan oleh pihak sekolah tidak membenarkan kami pulang ke rumah, dikuatiri keselamatan kami ketika itu... Alahai sedihnya.... Makkk... Aku memang jarang berpisah agak lama dengan mak... Nasib baik time tu kak yati dan cik sam ada sama dalam pusat pemindahan banjir... Sekolah perlu diteruskan juga... Akhirnya mak dtg ke sekolah menghantar satu bag pakaian untuk sementara aku duduk di sekolah waktu itu.. Sementara??? Bukan sementara, aku sangkakan banjir surut awal, rupa2nya tidak... Berlarutan sehingga sebulan. Air tak surut juga. Orang panggil banjir termenung... Huh! Sebulan di pusat pemindahan ni ku rasakan bertahun2. Faham2 jelah duduk ramai2. Dgn mcm2 gelagat orang. Ada yang hesteria, ada yang sakit perut... Kalau tak ia2 mcm tak nak pegi tandas awam time tu... Sungguh menjijikkan.. Tapi kalau dah tak tahan tu terpaksalah pergi juga. Tapi dalam seminggu mak ada datang melawat aku, mak bawak makannan... Nak tau mak dtg naik apa? Tulah sampan kat gambar tu mak naik semata2 nak menjenguk anaknya. Kesian makkan time tu... Macam cerita tanggang pulak... Siap naik sampan...Friday, January 28, 2011
Selamat Tahun Baru Cina..
Hai apa khabar semuanya.... Diharap sihat dalam menjalani ibadah seharian... Lagi beberapa hari Chaines New Year... Aku tiap tahun mcm nilah .... Cina yg nak raya, tapi tempahan baju kurung berlambak2 kt rumah ni... Masing2 nak cepat siap sebelum 3hb ni.... Mcm nak patah pinggang pulak aku di buatnya... Tapi tak apa janji poket aku berisi selalu... Custemor nak pakai kenduri kawin le... Cuti CNY ni majlis kawin sana sini...
Tapi yg aku frust sangat2 ni, cuti aku ni apa cerita? Kenapalah Selangor lambat cuti..... 3hb baru mula cuti... Ingat boleh le balik kampung awal.... Dah rindu dendam nak tengok kampung halaman yang tercinta... Asam pedas BP yg terbayang2 depan mata... Berangan nak balik ni aku nak kerjakan ayam abah buat percik... Nyam4 sedapnya... Lepas tu aku nak tengok kakak aku yang seorang tu meniaga.. Apa cerita dia... Lama pulak nak menanti saat tu... Fuh! Macam2 yang aku angan2kan balik kali ni... Terlalu lama aku tak balik jengok mak dan abah... Last tahun lepas bulan berapa dah tak ingat... yang pastinya aku nak balikkkkk....
Kalian semua selagi masih ada kampung halaman, ada ayah dan bonda, ada sedara- mara, jenguk2lah selagi mereka masih ada... Peluang ni tak datang selalu dalam setahun untuk berkumpul dgn insan2 yg tersayang... Oklah... Selamat bercuti dan selamat bergumbira...
Tapi yg aku frust sangat2 ni, cuti aku ni apa cerita? Kenapalah Selangor lambat cuti..... 3hb baru mula cuti... Ingat boleh le balik kampung awal.... Dah rindu dendam nak tengok kampung halaman yang tercinta... Asam pedas BP yg terbayang2 depan mata... Berangan nak balik ni aku nak kerjakan ayam abah buat percik... Nyam4 sedapnya... Lepas tu aku nak tengok kakak aku yang seorang tu meniaga.. Apa cerita dia... Lama pulak nak menanti saat tu... Fuh! Macam2 yang aku angan2kan balik kali ni... Terlalu lama aku tak balik jengok mak dan abah... Last tahun lepas bulan berapa dah tak ingat... yang pastinya aku nak balikkkkk....
Kalian semua selagi masih ada kampung halaman, ada ayah dan bonda, ada sedara- mara, jenguk2lah selagi mereka masih ada... Peluang ni tak datang selalu dalam setahun untuk berkumpul dgn insan2 yg tersayang... Oklah... Selamat bercuti dan selamat bergumbira...
Tuesday, December 21, 2010
ANAK-ANAK AL-MARHUM HJ RAHMAT DAN HAJAH ZAITON
ANAK SULONG HJ.JOHARI, NO 2, AL-MARHUM HJ RAMLAN (GAMBAR DI ATAS ADALAH ISTERINYA). NO 3 MARINEM. NO 4 TUKIYEM, NO5 ASMUNI. NO 6 HAJAH KASMINAH.
NO 7 HJ. SAHDAN. NO 8 JUMIAH. NO 9 KASIAN. NO 10 AMRAN. NO 11 KAMARIAH. DAN YANG BONGSU SABARIAH.Assalamualaikum... Sebelum tu, saya telah meminta kebenaran kepada ahli keluarga ini untuk memaparkan wajah-wajah mereka di blogkan di dalam blog saya.... Pada mulanya saya rasa takut juga untuk mengambil gambar-gambar mereka ni... Takut ada yang tak setuju diambil gambarnya. Alhamdullilah nampaknya mereka semua memberi kerjasama yang baik. Ini memudahkan kerja saya lagi. Tujuannya sekadar bagi tatapan saudara mara, cucu cicit yang kurang mengenali sedara sendiri... Saya lakukan ini untuk merapatkan tali silaturahim sesama saudara yang jauh mahu pun dekat. Bukan apa, kadang-kadang tu ada sedara mara ni yang tak tahu nama makcik dan pakcik mereka sendiri... Almaklum sajalah... Makcik2 dan pakcik2 ni anak buah ramai, cucu pun ramai... Jadi manakan ingat semua nama2 saudara. Nama saya mereka ingatlah... Sebab saya ni cucu Hj Rahmat yang becok dan mesra alam... Perasan... Jadi kalau ada masa rapat-rapatkanlah diri dengan saudara mara ya... Untuk pengetahuan semua, alhamdulillah, anak-anak Almarhum Hj Rahmat ni semuanya dah berumahtangga dan hidup aman bahagia... Kalau ada pergolakan tu biasalah nama pun manusiakan... Selagi hidup macam-macam dugaan yang datang... Tapi mereka mampu menangani sendiri... Datuk dan nenek saya cukup bertuah mempunyai anak seperti mereka... Anak-anak yang cukup taat pada keluarga dan agama... Semoga allah sentiasa merahmatimu seperti nama atuk ku juga RAHMAT.... Dan ZAITON seperti pokok zaiton yang tegoh melindungi insan yang berteduh di bawahnya serta buahnya yang lebat.... AMIN...
Sunday, December 19, 2010
Pengantin 2010...
Hari ini pengalaman baru buat aku bila aku menghadiri majlis perkahwinan anak salah seorang sahabat suamiku... Anak mamak muslim... Jakun pulak aku melihatnya... Macam duduk kat Boliwood pulak....
Syahir termelopong tengok pengantin yang unik padanya... Macam-macam gosip yang di bawanya balik... Tak pernah tengok orang mamak buat majlis...
Kepala ni dah pening-pening dengar lagu-lagu tamil. Dengan aura bau-bauan yang kurang menyenangkan.
Pakcik-pakcik ni tak sabar-sabar nak makan... Lama sangat menunggunya... Masing-masing dah lapar nasi Baryani... Panjang-panjangnya nasinya.. Sedap... Majlis berlangsung di Sunway Subang.
Yang ini pengantin sepupu aku ikin. Nurasyikin Syahdan. Meriah majlisnya, tapi tak boleh lama-lama di situ nak cepat balik K.L.
Anak-anak ambik peluang bergambar sebelum pengantin naik pelamin. Teringat pulak masa aku muda belia dulu.... Berdebar-debar nak naik pelamin.
Mak Usu pun ambik peluang bergambar bersama anak2,anak buah dan pengantin... Mak usu tetap muda dan cun...
Ini pulak pengantin Faiez dan isterinya Hanim anak Dato Kamalia. Timbalan Menteri Pembangunan Wanita. Penuh glemor... Gambar ni masa majlis selepas akad nikah di Masjid Subang Jaya.
Cendera hati sewaktu di Hotel Hilton. Coklat yang unik sekali...
Tetamu-tetamu terhormat Tan Sri Muhyiddin Yasin Berangkat pulang.
Dato Sarizat dan beberapa menteri yang lain turut hadir.
Majlis pengantin sepupuku Noraini Ismail di Segamat Johor... Tak sempat nak ambik gambar banyak-banyak time ni... Agak sibuk menolong di dapur...
Cerita ku sepanjang 2010..
Beriadah.... Tempat yg sering aku kunjungi untuk merelistensionkan otak aku yang dah stress..Tempat yang tenang dan damai... Sesekali kena bersenam, baru badan rasa sihat... Baru boleh kerja dengan relax.
Jalan-jalan di Tmn Tasik Permaisuri... Masing-masing dah kekenyangan makan donut Big Apple...
Ha! Kalau semua nak tahu.. Binatang nilah yang belakon dalam filem Zoo yg Lan pet2 cakap2 dengan haiwan tu...
Bawak anak-anak jalan-jalan di Zoo Negara time cuti-cuti sekolah ni... Kebetulan husben kawan kerja kat zoo ni jadi dapatlah free masuk...
Marlia Tengku Sabree tengah sibuk berceloteh di atas pentas... Cuaca agak mendung time ni, jadi taklah terasa panas sangat... Lepak hampir 45minit di situ.
Ni gambar artis yang anak aku sibuk sangat suruh ambik gambarnya. Aku tak tau nama dia ni sapa... Tapi anak2 aku panggil dia Tirana... Nama dalam slot drama. Masa di Jom Hebohlah ni...
Baju ni aku yang reka sempena majlis geraduasi masa di IKBN dulu. Ni masa aku ambik gambar ni, masa hari perpisahaan kanak2 tadika kemas tempat Syahir belajar.
Syahir sambut ulang tahun ke 5 di sekolah tadikanya...
Inilah hasil rekaan aku yang menang time sukan tu... Penat nak siapkan semua ni, pakainya sekejap je...
Ni masa beraya di rumah pakcik Baharuddin di Renggit... Nilah kerja aku setiap kali aku ke Renggit. Merembat buah kelapa gading pakcik akulah...
Dari kiri adik iparku Faiezah,Mak mertuaku,kak long dan yg oren tu akulah...
Memori terindah mak mertuaku bersama cucu-cucunya... Pada 1saywal. Ada cucu-cucu yang tak sampai lagi..
Friday, June 25, 2010
Salam kerinduan buat semua....
Busy... Busy.... Busy... Sekiranya ada yang masih setia menyinggah di blog anis ni lagi... Terima kasihlah banyak-banyak.... Buat yang masih mengingati anis di sini, anis akan mengambil masa yang lama selepas ni untuk menyibukkan diri di blog ni... Jangan ada yang kata anis dah bawak diri nanti.. Biasalah kerjaya sebagai seorang tukang jahit ni membuatkan kita lebih banyak menghabiskan masa di mesin jahit.. Lebih-lebih lagi permintan yang banyak membataskan anis untuk berblog.. Kadang-kadang terasa rindu untuk menjelajah blog rakan-rakan terutamanya makcik mirror, uncle ms, putri dan bloger-bloger yg lain yg sentiasa anis suka nak ceroboh dulu... Entah dah macam-macam yang korang tulis sampai tak sempat nak tengok. Apa-apa pun anis doakan kalian berbahagia dan teruskan berblog... Insallah ada waktu yang lapang akan anis terjah blog kalian ya.. Sekarang ni dah bulan Rejab... Dan tak lama lagi bulan syakban dan ramadan... Bulan busy... busy... busy... Orang busy nak tambah pahla di bulan-bulan ni... Anis sibuk nak siapkan baju raya orang... Heee ... Kira pahlalah juga tukan.... Dan bulan ni pulak arnab yang anis pernah cerita kat blog ni dah selamat melahirkan anak yang comel-comel sebanyak 4 ekor... Tambahlah busy... Jadi mak angkat pulak sekarang ni.. O.klah tukan... Beginilah situasi anis sekarang ni.... Dikesempatan ini anis nak memohon maaf kepada bloger-bloger, kalau ada tersilap kata dan bahasa selama ini yang membuat kalian tersinggung dengan kata-kata anis yang kurang enak gitu... Akhir kata selamat menyambut bulan-bulan kemuliaan... Tingkatkan ibadah dan tambahkan amalan...
Jumpa lagi dilain waktu... By! By! By!
Jumpa lagi dilain waktu... By! By! By!
Sunday, March 28, 2010
MEMEK MUKA ORANG YANG BUAT KITA GELIHATI



Pagi ni entah kenapa tergelak tengok album lama ni, terus terfikir nak menguploadkan kat blog anis ni... Kakak yg tak sekolah pagi ni ada di sebelah turut tergelak tengok gelagat orang-orang kat atas ni... Jangan marah kerana anda terpilih dalam senarai yang buat anis ketawa gelihati pagi ini... Masa bilalah gambar-gambar ni diorang ambik pun anis tak pasti... Tapi memang anis dan kakak gelihati..
Subscribe to:
Posts (Atom)







