Wednesday, January 4, 2012

Sepi melanda rumahku...

Sepinya rumahku pagi ini....  Tiada kedengaran lagi hilai tawa, tangisan anak2ku yg sebelum ini menceriakan rumah ku ini...  
Tiba2 terfikir akan anak ku yg paling kecil...  Siapa lagi kalau bukan Syahir..  Pagi ni aku bekalkan dia mee goreng dan sekeping roti berintikan peanut butter,  sedikit kismis kesukaanya dan air kosong.  Di sekolah cikgu tidak menggalakkan budak2 membawa bekalan air manis.  Apalah yg dia buat ketika ini...  Pagi tadi dia bercerita tentang perasaannya kali pertama masuk ke thn 1...  Dia kata dia x rasa nak menangis,  tapi jantung dia bergerak kencang rasa teruja yg amat sgt dgn suasana rakan2 barunya..'  Ibu....  Syahir rasa mengigil masa ibu dah balik...' Tanya ku kenapa?   Lapar ke? Dia jawab... ' Rasa belum biasa dgn suasana kelas waktu pagi tu,  bila dah siang sikit tu...  Cikgu dah cakap2 baru o.k'..  Ooooo...  Samalah mcm ibu time kecik2 dulu..  Bila atuk blk je perasaan bercampur baur,  antara suka dan sedih pun ada..  
Bercerita pulak dgn si kakak longnya fiqa...  Semalam sebelum aku balik,  sempat aku meninjau keadaan kelasnya...  Agak tenang...  Terdengar sesekali suara guru kelasnya yg nyaring memberitahu supaya mengisi maklumat2 penting dokumen peribadinya begitu juga rakan2 sekelasnya..  Nampak kusyuk je si kakak mendengar taklimat cikgunya...  Rasa berdebar2 plk bila lihat si kakak yg tahun ni bakal menduduki UPSR.  Harap dia boleh buat yg terbaik..  Tahun ni,  sepertinya cikgu2 tidak sibuk mengutip bayaran2 seperti sebelum2 ni...  Lapang sikit dada...  Kalau tidak,  awal tahun saja beratur untuk membuat pembayaran itu dan ini...  Kalau ada 3 anak, 3 kalilah aku kena beratur..  Dan duit di awal thn ni mcm angin je lajunya..  Huuu...  Tak apalah demi anak2..  Tapi kalau org yg berpendapatan sederhana mcm aku ni memang cukup terasa...  Segala2nya cukup dicatu..  Tapi biarlah keutamaan lebih kepada keperluan anak2 dahulu...  Lupakan seketika keinginan yg lain2..  Alhamdulillah dah dapat guru tuisyen untuk kakak...  Ambik 4 subject rm135...  Rasanya cikgu Latifah lebih memahami masalah dan kelemahan anak2 muridnya.  Semalam dah berbincang untuk kelas tuisyen  dgn cikgu Latifah.  Mulai mlm ni si kakak kena study smart.  Jadualnya padat sepanjang minggu.  Harap2 akak boleh bawak..
Perhatian ku juga x lupa untuk anak kedua ku Shima..  Walaupun dia di thn 5..  Aku juga perlu memberi perhatian untuknya.. Kalau di izinkan oleh allah, daptlah kiranya dia khatam al-quraan serentak dgn kakaknya thn ini...  Insyallah..  Semoga pengorbanan aku ni membuahkan hasil yg baik untuk pedoman anak2 ku di waktu dewasa kelak..  Doa dan harapan ku yg tak pernah putus mengharapakn anak2 ku menjadi anak2 yg soleh dan solehah serta cemerlang hidup di dunia dan di akhirat..  Begitu juga doaku untuk anak2 jiran2 ku serta anak rakan2 begitu juga anak2 saudara mara moga menjadi insan yg berakhlak mulia dan sentiasa dipermudahkan dlm segala urusan dalam kehidupan..  Tiada yg lebih baik bila kita melihat anak kita atau anak org lain boleh menjadi pemimpin negara
 suatu hari nanti walau dalam bidang apa sekali pun..  Insyallah, niat yg baik pasti di balas oleh allah...


Thursday, December 22, 2011

Gulai tempoyak ikan patin

                               Pagi ni cuaca sangat indah,  ceria jea nampaknya...  Berbanding semlm,  hujan di waktu pagi dan mendung di sebelah petangnya.  Dalam pada tu tumpang seronok bila terdengar khabar dari blog dan fb, dimana anak2 saudara mara yg mendapat keputusan cemerlang dlm PMR..  Tahniah untuk pakcik Mat Som atas kejayaan anaknya mendapat 8A...  Anak pakcikku Ustaz Baharudin yang dapat 8A 1B dan Cik Murni yg anaknya dapat 9A.
Pandai-pandai anak kalian ya...  Lepas ni bolehlah dikongsikan resepi kejayaan anak2 ni.  Teringin juga nak tengok anak sendiri cemerlang dlm pelajaran...

Hari ni nak cerita pasal masak...  Sejak dua menjak ni lepas balik dari Perak aku tak ada benda lain nak masak...  Asik2 gulai tempoyak.  Dulu aku tak reti makan gulai tempoyak ni...  Sejak dapat cik abg orang Perak ni barulah reti nak makan dan cara2 nak buat tempoyak..  Semlm aku masak gulai tempoyak ikan patin..  Jadi di sini aku nak kongsilah resepi mudah masak gulai tempoyak ni..  


GULAI TEMPOYAK IKAN PATIN

Bahan-bahanya:


1ekor ikan patin yg siap disiang.
                             Bawang besar 2 biji
                             Serai 2 batang
                             Cili Merah 1biji
                             Cili Padi segengam (ikut bnyk mana nak   
                              pedasnya)
                              Garam secukup rasa
                              Sedikit gula
                              Tempoyak dlm 5sudu.  Lagi banyak lagi
                               pekat


                               Cara2 nak masaknya:

                               Kisar cili padi,  cili merah,  bawang merah
                               besar.  Katuk serai.  Masukkan kesemua bahan2 
                               ni ke dlm periuk.  Masukan tempoyak dan 
                               kacaukan rata2.  Kemudian panaskan di atas
                               api sampai mendidih.  Kemudian,  masukkan
                               ikan patin yg telah dicuci. Biarkan mendidih  
                               sehingga masak.  Masukkan garam dan gula 
                               secukup rasa..  Dah sedia dihidang..  Nak sedap  
                               gorengkan ikan @ ikan masin...  Makan time 
                               hujan2...  Fuhh sedap...  Selamat mencuba..


                               ......Resepi ni dapat dari ibu mertuaku.... 









Monday, December 19, 2011

Tidorlah wahai mata...

Malam ni mood x dapat nak tido lea pulak...  Mata ni rasa mcm nak tersembol dah...  Mungkin siang tadi aku terlalu penat sampai ke malam bila nak siapkan baju pelanggan aku yg 5pasang ni...  Hilang pulak perasaan nak tido tu...  Kalau tak mengenangkan esok nak kena hantar baju2 ni...  Sah2 aku buat bodoh je mcm ratu cantik yg peluk bantal busuk..  Tapi tu kalau aku ni ratu lea...  Huu...  Jadi sendiri kuli sendiri bos pun tak cukup senang..  Jelousnya tengok anak2 dan DR yg dah tido lena dibuai mimpi...  Heee...  Terdengar dengkuran siapa pulak tu ya...  Haaaa...  Mulalah aku nak merapu..  Ambik mood sampai rasa penat nak menaip dan kepala ni dah bengal baru nak berhenti merapu kt sini...  Mulalah terfikir mlm2 mcm ni jadual untuk esok plk...  Aduh kenapa pulak aku rasa penat nak memikirkan hari esok...  Dalam fikiran'  sarapan pagi apa ya?  Tengah hari nak masak apa ya?  Esok lepas ambik anak nak ke mana dulu ya?  Potong kain pukul berapa ya? Esok ge kelas mengaji habis pukul berapa ya?  Nak minum petang buat kuih apa ya? Last sekali bila masa aku nak tido siang ya?  Haaa itulah sebenarnya punca aku x leh nak tido bila aku penat sgt berfikir...  Mungkin malam esok baru aku boleh tido awal..  Bila semuanya selesai awal..  Kat otak ni tak ada lain, asik ingat baju2 org yg belum sempat aku siapkan..  Huuu...  Takut kena marah dgn pelanggan2 yg budiman...  Alamak aku terlupa..  Ada baju 1lagi ni ugerntlah plk naknya...  Adehh...      Esok gak aku kena siapkan ni...  Oh! mata ko dah rasa mengantuk ke belum...? Apa aku nak buat biar aku boleh tido ya...   


 Terlebih dos minum kopilah ni...  Nak buat solat tgh mlm mc plk ari ni...  Agaknya kena buat mcm Mr Ben...  Kira kambing...  Haaa..  baru boleh tido..  Nak stoplah takat ni ,  nak guling2 kekanan  dan kekiri sampai tido......  Kang lebih lama aku menaip,  lebih lamalah aku merapu...  Entah apa2 aje yg aku merepekan nanti..  Jadi siapa yg terajin membaca catatan aku ni...  Angaplah coretan aku ni coretan merepek meraban dah mamai2 nak tido...  Selamat beradu...   ZZZZZzzzz....



Mood ke sekolah kembali sudah.....


Cuti sekolah hampir berakhir....  Ada mood ke x ada mood ke...  Kena di ada2kan mood tu..  Persiapan kelengkapan sekolah hampir sempurna..   Adalah beberapa barang lagi belum dibeli..  Alhamdulillah, peruntukan yg kerajaan bagi sedikit sebanyak mengurangkan beban perbelanjaan anak2 nak ke sekolah ni...  Tapi keewangan masih banyak lagi di perlukan untuk bayaran2 tertentu awal tahun dpn ni...  Kena kerja kuat lagi untuk menambahkan poket yg x pernah menebal ni...  Tak apalah demi anak2..   Pagi ni anak aku yg sulong dah mula ke sekolah...  Bermulalah episod baru dlm hidup aku...  Masa untuk suka suki dah berakhir...  Tanggung jawab je kini yg tinggal..  Jadual pun nak kena ubah lepas ni...  Dah tak ada masa nak bersenang lenang dan bersantai2..  Santainya kt dpn sekolah sementara tunggu anak keluar dari pintu sekolah jea..  Mulai hari ni tercongoklah muka aku hari2 kt dpn pintu pagar sekolah pukul12tghari...  Bercerita pulak tentang anak aku si Syahir pulak...  Begitu terujanya dia nak masuk ke tahun 1.  Hari2 dia cakap x sabar2 nak ke sekolah...  Rindukan sekolah katanya...  Kelengkapan sekolah untuknya hampir sempurna..  Huu...  Rasanya kos untuk anak lelaki ni lebih dari anak perempuan rupanya.. Lagi2 ni kali pertama Syahir nak ke sekolah rendah.. Tapi alhamdulillah budak2 ni jenis menerima seadanya..  Kakak2 dia x kisah pakai baju lama pun..  Tapi akulah x sampai hati kalau tak belikan yg baru..  Macam mana pun sehelai seorang kena belikan juga..  Cuma kena berbelanja berhemah...  Ukur baju di badan sendiri..  Belanjawan mencukupi ke tak..  Apa2 pun demi masa depan anak2..  Rasanya kita sebagai ibubapa tidak perlu terlampau bermewah2 hanya untuk berbelanja kelengkapan sekolah...  Tetapi menyimpan sebahagian duit kita untuk masa2 hadapan...  Manalah tahu anak2 kita ini tergolong anak2 yg cemerlang...  Tak ke belanja makin besar...  Apa2 pun selamat kembali ke sekolah buat semua yg ada anak2 yg bersekolah...  Tanamkan azam baru dan doa moga apa yg dihajatkan akan terlaksana....



Friday, December 16, 2011

Bercuti di Parit Perak dan Pasir Salak..

Beria2 DR mengutip buah durian ni... Makannya balik K.L


Durian Terpacak ... Seni betul durian ni jatuhnya..heee..


Inilah durian yg kita orang kutip tu.. Banyakan??


Seronok bukan main budak2 ni....




Sungguh bermaknanya cuti sekolah tahun ini pada diri ku dan anak2ku... Mahu tak seronoknya... Dapat melawat dusun Pak Ngah dan Mak Ngahnya di Parit Perak... Meriah betul musim buah di Perak ni... Dah rupa macam raya.... Lebih2 lagi anak ku si Syahir cukup teruja bila tengok durian banyak2 jatuh di tanah... Seronok mengutip jea... Time ni tak lalu nak makan... Dah terlalu banyak sampai selera nak makan tu tak ada... Tapi bila balik ke K.L je mcm org kebulur rupa macam tak pernah makan durian pulak.. Rasa sedap sangat2 bila bawak balik ke rumah sendiri.. Agaknya kt sana dah terlalu banyak tu yg tak lalu nak makan.. Masa kat sana seronok mengutip jea.. Tengok buah rambutan merah2 sana sini... Heran gak mula2... Org Perak ni tak makan rambutan ke?? Sampai dah bergayut2 tak dipetik2nya... Rasa geram sangt nak petik semua buah2han yg ada kt situ... Tapi kak ngah dan abang ngah pandai, dia jual buah2han tu... mcm rambutan 2kilo rm5... Durian murah jea dia jual, rm2.50 sekilo... Durian baik punya... Tempoyak pulak sekilo rm14. Jual kt tepi jln dpn rumah aje... Itupun sekejap je dah habis... Anak2 cukup suka bila tengok orang ramai2 datang beli.. Dikesempatan itu aku bawak mak mertua dan anak2 serta anak sedara pergi ke Pasir Salak... Lama rasanya aku tak ke tempat itu... Kali pertama aku datang ke situ sewaktu baru2 berkenalan dgn keluarga suamiku... Berubah betul sekarang tempat kesan sejarah ni... Di mana tempat sejarah pembunuhan J.W.W. Birch. Tempat ni agak menarik perhatian pengunjung2 asing... Masa nilah aku terjumpa mat salleh peramah ni... Suka pulak dia sembang dgn aku... Tapi cayalah kt mat salleh ni, umur dah 64thn... Tapi larat dia berbasikal dari Pucket sampai Pasir Salak ni... Hebatkan.. Haa itulah cerita aku untuk cuti sekolah tahun ini... Mudah2han anak2 aku dapat ilmu sepanjang pecutian yg singkat ini... Tahun depan kalau buat karangan bahasa malayu... Buatlah cerita balik kg... Ni ada masa yg tinggal beberapa hari lagi bercuti kerana isnin ni 19hb 12 . 2011 ni anak aku yg sulong akan masuk ke sekolah awal... Almaklum sajalah tahun dpn dia nak menduduki UPSR. Dah x dapat nak bercuti lagi dlm bulan ni lea gamaknya...



Monday, November 14, 2011

Batu Seremban permainan kanak2 waktu ni...


Batu seremban yg siap ditempah... Rm1.00++... Tertakluk pada saiz..




Batu seremban dgn pelbagai warna menarik perhatian kanak2 untuk membelinya.. Kini sudah menjadi salah satu permainan kesukaan kawan anak2 ku di sekolah.. Tak cukup satu sampai tiga dan kadang2 banyak, sebab budak2 ni suka tukar2 warna. Ada yg beli banyak2 tu untuk adik dan kakak dan kadang2 kanak2 lelaki pun suka permainan ini... Pengaruh batu seremban ni bermula dari anak akulah yg besar.. Mula2 suka2 je nak bawak ke sekolah dalam 5 set... Tak sangka lepas tu permintaan meningkat sampai 200 set... Termasuklah guru2 di sekolah seolah2 mengalakkan permainan ini... Kata cikgu permainan ini banyak membantu kanak2 berfikir.. Sehinggakan pada satu hari tu, di sekolah anak ni mengadakan permainan batu seremban ni sebagai salah satu aktiviti ... Tak pasal2 anak aku jadi hakim pertandingan.. Sebab tulah kawan2 kat sekolah memanggilnya taukea batu seremban... Pagi2 kena serbu budak2 sekolah mcm artislah anak aku 2 org tu... Berebut2 memilih batu seremban yg telah aku siapkan... Kini anak2 aku lebih bersemangat untuk berniaga... Dan dgn berniaga tu otak dan pemikiran anak2 aku semakin berkembang.. Alhamdulillah dia dah bijak berkira2.. Keputusan matematik pun x adalah merah lagi.. Kini kakak ku yg berada di kampung pun telah mengikut jejak langkah ku... Dari situ baru tahu benda ni boleh jadi duit... Sekurang2nya dia xlah bosan dan memikirkan hari2 bagaimana dia nak menambahkan sumber pendapatan... Walau x berjuta tetapi hari2 pegang duit... Biasanya aku dan anak2 akan simpan duit2 tu sebagai tabung keluarga... Bila kami rasa teringin sesuatu kami akan kumpul hasil jualan duit batu seremban tu sampailah cukup dan akan gantikan duit tu dgn barang2... Rasa puas bila kita gantikan dgn barang.. Boleh guna satu keluarga... Kepada sesiapa yg ada kain perca tu jgnlah dibuang... Banyak faiedahnya... Kerana di Malaysia ni berapa banyak buah sekolah rendah... Dan cuba kira kalau di sekolah tu muridya ada lebih 500 org... Darapkan dgn rm1.00++ tu... X ke banyak... Pokoknya kena rajin... Walau rm1.00 kumpul2 jadi barang... Ni cuti sekolah dah nak bermula, kanak2 memerlukan satu permainan untuk menghilangkan kebosanan mereka... So apa lagi mehlah beli ke buat ke, dan jadikan permainan batu seremban ni permainan teradisional yg x lapuk dek zaman...


Sunday, November 13, 2011

Mood pagi isnin..

Pagi semua... Hari ni entah kenapa tiba2 aku terajin meng up date blog aku yg dah semak samun dan sawang dah tebal berinci2... Oleh kerana mood pagi ni x berapa baik jadi aku buat kerja2 yg sepatutnya aku x buat... Dan kerja dah sedia ada menanti aku x buat... Apalah yg aku nak merepek pagi2 ni ya... Oh ya.. Mcm biasalah bila bergelar ibu ni pagi2 mood isnin memang agak kelangkabut sikit.. Apatah lagi semua kerja pagi ni aku kena buat.. DR x sihat, kaki terkehel le plk gara2 main badminton kemarin... Adik aku Am kena cacar air le plk.. Penat pulak tengok org sakit2 ni... Urusan pagi ni semua aku kena buat sorang2... Terkejar2 buat sarapan, uruskan baju2 anak2.. Terjerit2 suruh anak solat.. Aduiiii... Tak habis kat situ si Syahir yg memerlukan perhatian lebih menguji kesabaran ku... Dah sabarrrr sgt2 ni... Dah nak masuk tahun 1 pakai baju pun x reti2 lagi, adehhhh.. Lepas antar anak2 ke sekolah aku pergi pasar sayur. Lama betul aku x ke pasar pagi2 mcm ni... Selalu aku beli barang dapur kt Pasaraya Econsave je... Entah mood pagi ni tetiba aku rasa nak ke pasar... Org cuci mata tengok baju ke, kasut ke, beg tangan ke... Ni x, aku ge cuci mata tengok ikan kt pasar...Heee... O.k gak terapi mata pagi2 ni tengok benda2 mcm tu.. Sikit sebanyak hilangkan ketegangan kt otak ni... O.klah ya... Saja jelah aku nak merapu kt blog ni pagi2... Lepaskan tension..