Monday, November 14, 2011

Batu Seremban permainan kanak2 waktu ni...


Batu seremban yg siap ditempah... Rm1.00++... Tertakluk pada saiz..




Batu seremban dgn pelbagai warna menarik perhatian kanak2 untuk membelinya.. Kini sudah menjadi salah satu permainan kesukaan kawan anak2 ku di sekolah.. Tak cukup satu sampai tiga dan kadang2 banyak, sebab budak2 ni suka tukar2 warna. Ada yg beli banyak2 tu untuk adik dan kakak dan kadang2 kanak2 lelaki pun suka permainan ini... Pengaruh batu seremban ni bermula dari anak akulah yg besar.. Mula2 suka2 je nak bawak ke sekolah dalam 5 set... Tak sangka lepas tu permintaan meningkat sampai 200 set... Termasuklah guru2 di sekolah seolah2 mengalakkan permainan ini... Kata cikgu permainan ini banyak membantu kanak2 berfikir.. Sehinggakan pada satu hari tu, di sekolah anak ni mengadakan permainan batu seremban ni sebagai salah satu aktiviti ... Tak pasal2 anak aku jadi hakim pertandingan.. Sebab tulah kawan2 kat sekolah memanggilnya taukea batu seremban... Pagi2 kena serbu budak2 sekolah mcm artislah anak aku 2 org tu... Berebut2 memilih batu seremban yg telah aku siapkan... Kini anak2 aku lebih bersemangat untuk berniaga... Dan dgn berniaga tu otak dan pemikiran anak2 aku semakin berkembang.. Alhamdulillah dia dah bijak berkira2.. Keputusan matematik pun x adalah merah lagi.. Kini kakak ku yg berada di kampung pun telah mengikut jejak langkah ku... Dari situ baru tahu benda ni boleh jadi duit... Sekurang2nya dia xlah bosan dan memikirkan hari2 bagaimana dia nak menambahkan sumber pendapatan... Walau x berjuta tetapi hari2 pegang duit... Biasanya aku dan anak2 akan simpan duit2 tu sebagai tabung keluarga... Bila kami rasa teringin sesuatu kami akan kumpul hasil jualan duit batu seremban tu sampailah cukup dan akan gantikan duit tu dgn barang2... Rasa puas bila kita gantikan dgn barang.. Boleh guna satu keluarga... Kepada sesiapa yg ada kain perca tu jgnlah dibuang... Banyak faiedahnya... Kerana di Malaysia ni berapa banyak buah sekolah rendah... Dan cuba kira kalau di sekolah tu muridya ada lebih 500 org... Darapkan dgn rm1.00++ tu... X ke banyak... Pokoknya kena rajin... Walau rm1.00 kumpul2 jadi barang... Ni cuti sekolah dah nak bermula, kanak2 memerlukan satu permainan untuk menghilangkan kebosanan mereka... So apa lagi mehlah beli ke buat ke, dan jadikan permainan batu seremban ni permainan teradisional yg x lapuk dek zaman...


Sunday, November 13, 2011

Mood pagi isnin..

Pagi semua... Hari ni entah kenapa tiba2 aku terajin meng up date blog aku yg dah semak samun dan sawang dah tebal berinci2... Oleh kerana mood pagi ni x berapa baik jadi aku buat kerja2 yg sepatutnya aku x buat... Dan kerja dah sedia ada menanti aku x buat... Apalah yg aku nak merepek pagi2 ni ya... Oh ya.. Mcm biasalah bila bergelar ibu ni pagi2 mood isnin memang agak kelangkabut sikit.. Apatah lagi semua kerja pagi ni aku kena buat.. DR x sihat, kaki terkehel le plk gara2 main badminton kemarin... Adik aku Am kena cacar air le plk.. Penat pulak tengok org sakit2 ni... Urusan pagi ni semua aku kena buat sorang2... Terkejar2 buat sarapan, uruskan baju2 anak2.. Terjerit2 suruh anak solat.. Aduiiii... Tak habis kat situ si Syahir yg memerlukan perhatian lebih menguji kesabaran ku... Dah sabarrrr sgt2 ni... Dah nak masuk tahun 1 pakai baju pun x reti2 lagi, adehhhh.. Lepas antar anak2 ke sekolah aku pergi pasar sayur. Lama betul aku x ke pasar pagi2 mcm ni... Selalu aku beli barang dapur kt Pasaraya Econsave je... Entah mood pagi ni tetiba aku rasa nak ke pasar... Org cuci mata tengok baju ke, kasut ke, beg tangan ke... Ni x, aku ge cuci mata tengok ikan kt pasar...Heee... O.k gak terapi mata pagi2 ni tengok benda2 mcm tu.. Sikit sebanyak hilangkan ketegangan kt otak ni... O.klah ya... Saja jelah aku nak merapu kt blog ni pagi2... Lepaskan tension..



Wednesday, July 13, 2011

Berubahlah sebelum ajal menjemput...

Assalamualaikum buat teman2 yg masih sudi singgah di sini..... Hari ini aku ingin meluahkan rasa sedih dan terkilan dgn keadaan hamba2 allah yg lupa akan azab menanti di akhirat nanti... Apa yg ingin aku ceritakan di sini adalah berkisar tentang orang2 berada di sekeliling ku dan juga pengajaran buat ku untuk lebih mendekatkan diri dengan allah subhanawatalla.. Bukan nak tunjuk pandai atau bagus sgt tetapi x salah kalau kita berpesan2 pada kebenaran... Mengapalah ya, dalam usia yang dah nak masuk asar ni masih ramai lagi yg asyik dgn syurga dunia dan leka akan tanggungjawab sebagai hamba allah untuk mengerjan solat yg 5... Ada setengah tu usia dah nak masuk 50an pun soal2 solat diremeh2kan... Kenapa ya??? Telekong dah sejadah dah tersedia pun buat2 x nampak je... Bukan apa.... Sedangkan aku rasa takut sangat bila x menunaikan solat dan rasa jiwa ni kosong jika tidak melakukan solat yg 5 itu.. Dan itupun belum tentu allah menerima ibadat kita atau tidak.. Inikan pulak x melakukan solat langsung... Kadang2 tu ada yang solat dlm sehari tu 1kali saja pun ada... Mcm2 kerenah manusia ni ya... Kadang2 tu ada yang meluahkan isi hati mereka... mengapalah nasib aku begini ya... Janganlah mengeluh dgn nasib tapi mengeluhlah kenapa tangan mu itu susah sangat untuk menadah tangan meminta dari allah.. Dalam sehari ada 5 kali.. Kalau hari2 kita berdoa insallah allah akan menolong hambanya yang meminta pertolongan... Hanya allah sahaja yang boleh mengubah nasib kita.. Jadi rajin2lah bersolat dan meminta pertolongan darinya.. Memang agak sensetif bila kita bercerita tentang agama ni... Tapi kalau kita tidak meluahkan masih ramai yang buat2 x nampak dan malas untuk berubah ke arah kebaikan... Jangan sampai tunggu sakit lutut sampai nak sujud pun susah... Masa tu allah dah potong markah pahla yg kita kerjakan berbanding masa kita ni sihat walafiat mcm ni... Nak tegur terang2 takut kecil hati... Nak cakap2 takut bagus sangat ke ko ni...? Tulah jadi persoalannya.... Ada yg kata kubur masing2... Memanglah kubur masing2.. Tapi takut mati nanti menyusahkan org yg nak menguburkan zenajahnya... Tapi klu kita tak tegur nanti kita x berpesan2 pulak... Ada hamba allah ni masa aku kerumahnya nak pinjamlah telekong... Tapi yg sedihnya tu telekong penuh sawang.. Bila tanya ada x telekong lain... Dia kata x ada... Dalam hati mcm manalah kamu boleh bersolat dgn telekong yg penuh dgn sawang ni ya... Kesudahannya aku berhenti disalah satu surau yg berdekatan dgn rumahnya... Kadang2 tu ada yang berkata biarlah kalau dia tak nak solat... Tapi boleh ke kita nak biarkan insan ini terus tersesat??? Tak bolehkan.... Aku cuba untuk mendampinginya dan mengajak untuk bersolat. Jawabnya nanti jelah solat di rmh... Walahal waktu solat tu singkat sangat, sempat ke nak bersolat di rumah.. Dengan cara bagaimanalah untuk menarik mereka ni untuk bersolat ya... Kalau budak kecik rasanya lebih senang nak diajar, tapi kalau dah lebih tua dari kita ni susah kita nak lentur... Cuma harapan dan doa ku untuk insan2 ni berubahlah.. Sebelum ajal menjemputmu.... Maaf andai ada yang terasa atau terguris hati dgn paparanku ini... Ini sekadar luahan dan berpesan2 pada kebenaran... Bukan nak tunjuk baik atau menunjuk2 tentang ibadah kita, tapi hanya untuk ingat mengingati sesama insan..




Monday, June 20, 2011

Lamanya tak tengok blog sendiri.. Sebab line ngegeh2...

Assalamualaikum.... Lamanya aku tak tengok blog aku ni... Bukan apa, line yg ngegeh2 tu yg buat aku malas nak tengok... Lepas tu boleh terlupa password sendiri... Heee... Bnyk sgt benda nak fikir... Nak cerita apa ya hari ni... Saja mcm org x cukup kerja, tulis jelah apa yg patut... Minggu ni aku sibuk dgn persiapan nak siapkan baju sedara mara yg nak dipakai pada sabtu ni sempena majlis kenduri kawin anak pak cu di Melaka... Huuu... Mesti ramai org akan berkampung di Melaka minggu ni... Cerita pasal baju, aku plan nak pakai baju berwarna unggu ni time raya nanti... Tapi x sangka le pulak ramai org buat majlis bln ni... Jawabnya kena beli kain lagi le untuk baju raya nanti... Susah betul jadi perempuan ni rupanya... Ada juga mata2 yg memerhati rupanya klu kita x bertukar baju, bertukar beg dan yg berkenaan dgn perhiasan perempuan ni... Ikut aku cingcai2 je pakai apa yg ada kt almari tu... Tapi ada yg betul2 perihatin tu boleh tegur... " Eh baju ni dah lamakan... Muat lagi ya.. " ada tu plk " Beg tangan ni dah lama akk belikan? Tahan lagi ya.." Tapi pada yg mudah terasa mcm aku ni mulalah fikir sebaliknya... Teruk sgt ke aku ni sampai x reti berfesyen..? Kata tukang jahit... Tapi betul gak ya... Kalau tukang rumah, rumah org dibuat cantik2, rmh sendiri entah apa2 je.. Mcm tulah juga dgn aku sebagai tukang jahit ni... Ada masanya sarung je mana yg boleh pakai, dan ada masanya pandai plk bergaya mengalahkan mak datin... Heee.. Entah apa2 jelah... Tapi itulah cara kehidupan aku yg ikut mood.. Tapi sabtu ni mood aku nak pakai baju unggu yg aku rasakan cantik le kot... Beli mahal2 klu x cantik buat sadis je... Tapi baju ni aku dah pakai masa majlis anak sedara Tan Sri hari tu kt Taman Tasik Titiwangsa... Ada je mata2 memandang... Ada yg tegur.... Cantiknya baju... Beli kt mana... Tu pun ada gak... Hee apa2 jelah.. Siap lepas majlis isteri Tan Seri tu siap call suruh dtg rmh ukur baju anak dia... Cabaran baru buat aku ni... Nak pergi ke x rumahnya... Sebab hari tu pun masa aku pergi rumahnya mcm tak melangkah masuk je kaki ni... Mana x terkejutnya, rmh mengalahkan masjid... Tau jelah rmh2 kt sekitar Tmn tasik Titiwangsa tu bukan banglo kecik2 punya... Aku dah rupa rusa masuk kg time tu... Tapi tetap control cun.. ngegeh2 masuk le juga... Tak pernah aku tengok rmh sebesar ni sebelum2 ni.... Jakun kejap... Rmh siap ada kolam renang, pengawal keselamatan sampai 3... Masuk ke dalam ada 16 buah bilik.. Hiii manalah tak gerun aku... Tapi bila tengok tuan rumah yg peramah tu membuatkan aku rasa x kekok untuk berbicara dgn penghuniya yg bersahaja mcm dah kenal lama... Time tu aku hantar baju mak pengantin dan pengapit pengantin.. Sesuatu pengalaman baru buat aku time tu.. Seronok pun ada, malu pun ada... Anak akulah teruja tengok rumah agam sebesar itu... Semuanya terlalu indah bila dikenang2 saat2 itu.. DR pulak sibuk mengira berapa bnyk kereta tuan rmh ni... O.klah... Entah apa2 aje aku merapu kt sini ni... Nanti klu aku gatal tangan nak buat cerita merapu lagi aku cerita2 lagi ya... Rasanya cukup le setakat ni cerita aku ni... Nanti kalau aku rasa x cukup kerja aku tulis2 le lagi kt sini... Daaaaa....



Wednesday, March 23, 2011

Gembira jumpa kawan2 lama di FB


Rasa happy sgt2 bila dpt berhubung dgn sahabat2 lama di alam persekolahan rendah dahulu... Masing2 menunjukan riaksi yg sama... Rasa kembali ke zaman kanak2... Mcm2 cerita bila dah jumpa... Masing2 dah kawin dan beranak penak... Syukur sgt2 mereka semua gembira dgn kehidupan mereka sekarang... Sedar x sedar dah 30th tinggalkan skolah SKTS tu... Macam2 kenangan terindah sewaktu di alam persekolahan.. Ada suka ada duka.. Bila tengok gambar lama ni terubat kerinduan itu.. Raya ni insallah kalau panjang umur kita jumpa.. Cuma sekarang ni nak menjejak kawan2 yg x ada fb ni terpaksalah mencari info dari keluarga mereka.. Tapi kena ambik masa juga nak buat semua ni.. Apa2 pun jgn ada yg malu2 bila kawan2 nak jejak kasih nanti ya... Apa sekali keadaan korang kita tetap sahabat...


Thursday, February 17, 2011

Sampan yang banyak membawa kenangan...

Dayung-dayung sampan, dayung hingga ke muara.... Tulah lagu aku nyanyi masa kecil dulu... Sampan yg Syahir naik tu kenangan masa aku masih berumur 12th. Sampan tu siap je, banjir pun dtg tak lama lepas tu... Teringat masa erra tahun 1987 dulu, kali terakhir aku lihat banjir selepas aku tinggalkan Medan, nilah bila aku balik kampung CNY jumpa banjir lagi. Pengalaman tu kali pertama dalam hidup aku, meredah banjir waktu nak ke sekolah. Pasti kenangan tu x pernah aku lupakan... Bersama Makcik Sam yang sama2 meredah banjir untuk menuju ke sekolah sambil menolak basikal yang jauhnya kira2 6batu. Masa tu aku berada dalam tingkatan satu. Makin lama kami redah air banjir tu makin dalam. Sampai ke sepadan jambatan Medan yang lama air dah melebihi paras pinggang. Habis basah buku sekolah kami time tu.. Basah kena air banjir... Kami dimaklumkan oleh pihak sekolah tidak membenarkan kami pulang ke rumah, dikuatiri keselamatan kami ketika itu... Alahai sedihnya.... Makkk... Aku memang jarang berpisah agak lama dengan mak... Nasib baik time tu kak yati dan cik sam ada sama dalam pusat pemindahan banjir... Sekolah perlu diteruskan juga... Akhirnya mak dtg ke sekolah menghantar satu bag pakaian untuk sementara aku duduk di sekolah waktu itu.. Sementara??? Bukan sementara, aku sangkakan banjir surut awal, rupa2nya tidak... Berlarutan sehingga sebulan. Air tak surut juga. Orang panggil banjir termenung... Huh! Sebulan di pusat pemindahan ni ku rasakan bertahun2. Faham2 jelah duduk ramai2. Dgn mcm2 gelagat orang. Ada yang hesteria, ada yang sakit perut... Kalau tak ia2 mcm tak nak pegi tandas awam time tu... Sungguh menjijikkan.. Tapi kalau dah tak tahan tu terpaksalah pergi juga. Tapi dalam seminggu mak ada datang melawat aku, mak bawak makannan... Nak tau mak dtg naik apa? Tulah sampan kat gambar tu mak naik semata2 nak menjenguk anaknya. Kesian makkan time tu... Macam cerita tanggang pulak... Siap naik sampan...
Bila balik baru2 ni tengok sampan yang satu ni, teringat aku masa kecik2, suka sanggat berdayung ke hulu ke hilir sampai tak ingat rumah.... Abah cukup marah dgn aku time tu... Yalah orang tgh susah2 aku suka sakan bila banjir dtg... Tapi kepulangan aku kali ni aku mcm tak seperti dulu, Orang sibuk main air dekat baruh, aku buat dek je kat rumah... Entah, mungkin aku dah rasa nak tua ni perasaan pun berbeza.. Yang tinggal perasaan simpati yg tak terhingga melihat hasil tanaman abah dilanda banjir... Melihat raut wajah abah dan mak yang menampakkan ada garis2 duka membuatkan aku tambah sedih... Apa yang aku harapkan kini moga orang kampung tabah dengan ujian yang allah berikan ini... Mungkin ada hikmah disebaliknya...



Friday, January 28, 2011

Selamat Tahun Baru Cina..

Hai apa khabar semuanya.... Diharap sihat dalam menjalani ibadah seharian... Lagi beberapa hari Chaines New Year... Aku tiap tahun mcm nilah .... Cina yg nak raya, tapi tempahan baju kurung berlambak2 kt rumah ni... Masing2 nak cepat siap sebelum 3hb ni.... Mcm nak patah pinggang pulak aku di buatnya... Tapi tak apa janji poket aku berisi selalu... Custemor nak pakai kenduri kawin le... Cuti CNY ni majlis kawin sana sini...
Tapi yg aku frust sangat2 ni, cuti aku ni apa cerita? Kenapalah Selangor lambat cuti..... 3hb baru mula cuti... Ingat boleh le balik kampung awal.... Dah rindu dendam nak tengok kampung halaman yang tercinta... Asam pedas BP yg terbayang2 depan mata... Berangan nak balik ni aku nak kerjakan ayam abah buat percik... Nyam4 sedapnya... Lepas tu aku nak tengok kakak aku yang seorang tu meniaga.. Apa cerita dia... Lama pulak nak menanti saat tu... Fuh! Macam2 yang aku angan2kan balik kali ni... Terlalu lama aku tak balik jengok mak dan abah... Last tahun lepas bulan berapa dah tak ingat... yang pastinya aku nak balikkkkk....
Kalian semua selagi masih ada kampung halaman, ada ayah dan bonda, ada sedara- mara, jenguk2lah selagi mereka masih ada... Peluang ni tak datang selalu dalam setahun untuk berkumpul dgn insan2 yg tersayang... Oklah... Selamat bercuti dan selamat bergumbira...