Sunday, November 15, 2009

KALAU DAH ANAK TANI ANAK TANILAH JUGA.

Hari tu bila aku tertengok blog cik Mat Som dan Untie Sam tu, aku pun teringin nak tunjuk kebun yang kita usahakan di Flat tempat kami tinggal ni. Cuma tanah di sini agak terhad tak macam tanah di kampung. Dahlah tu tanah di sini berpasir. Memang ramai orang heran macamana bila kami yang bercucuk tanam boleh hidup pulak pokok tu. Ramai juga yang bercucuk tanam di sini tapi kebanyakan pokok yang di tanam semuanya mati. Mungkin aku ni anak petani tu yang pokok tu nak hidup kot..Haaaa!Tapi sejak puasa hari tu aku dah lama tak ke kebun,kalau turun ke kebun pun sebab nak ambik serai ,daun pandan atau daun kunyit je. Dah semak kebun ni. Tapi sekurang-kurangnya aku dapat berjimat bila ada pokok-pokok ni. Kalau beli serai tiga batang pun dah 50sen. Paling menjadi tumpuan ialah pokok pandan yang aku tanam. Benih ambik kat rumah mak kat Johor tu. Pernah juga aku tanam sawi di sini. Jimat tak payah beli. Tapi tanam cili di sini tak menjadi ulat makanlah pulak...

D.R memang rajin bercucuk tanam. Selalunya petang-petang dia akan meluangkan masa ke kebun mini ni. Mat Nor tanam longan ya.. Bila dah berbuah nanti kita makan sama-sama ya. Cik Pah cukup suka dengan buah markisa ni. Mangga ni dah menghasilkan buah beberapa kali, manis buahnya.
Mad Nor bersemangat betul nak bercucuk tanam. Pagi-pagi lagi nak ke kebun nak tanam pokok longan dengan rambutan. Irien tak payahlah susah-susah siram pokok ya, sekarang ni musim hujan, tengoklah kebun kita dah semak samun. Tukang potong rumput tak datang-datang. Pokok mas cotek tu abang man yang bagi....

3 comments:

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Wah! Mcm2 korang tanam ya.. ya la di samping dpt menuai hasil, kerja2 mcm ni dpt mengeratkan hubungan kejiranan.

Teman Setia Anis said...

Tapi tanah tu aku je yang banyak kongker, sebab kebanyakannya ramai dah orang bercucuk tanam tapi tak menjadi. Tu yang diorang tention tak nak bercucuk tanam lagi.

Putri Cahaya / Putri NAJ said...

huhu..bagus2..